2 januari 2015

Tid för tankar

Var på begravning idag. Ingen mig närstående, men vi var där av omtanke och för att hedra. Oavsett om det är någon nära eller mera i periferin som man säger adjö till så är begravningen ett tillfälle där tankar och känslor man sällan låter bubbla upp till ytan faktiskt får tillfälle att komma fram.

En av alla tankar idag var att jag undrade hur det kommer att se ut den dag det är mig man tar avsked ifrån. Borde jag ha önskemål om hur det ska vara, vilken musik som ska spelas, vart vi ska vara och liknande? Eller är det mina närstående som ska bestämma hur de vill att det ska vara, vad de tycker speglar den jag har varit? Det finns förstås inget rätt eller fel här som tur är och jag vill egentligen inte alls fundera över varken min egen eller någon annans begravning. Men som sagt, det poppar upp så många tankar vid sådana här tillfällen. Får jag bara kremeras och hamna i minneslund är jag nöjd.

Efter begravningen tog jag med hundarna till skogen för att slippa känna av vindarna från stormen Svea. Det var skönt att rensa huvudet från sorgsna tankar och bli lite glad igen. Sedan strosade jag och dottern på stan en stund och jag shoppade loss lite nu igen :)

Inga kommentarer: