22 juli 2011

Ulricehamn, dag 2

Vaknade till regn och rusk. Usch, det kändes inte lika trevligt som igår. Men jag gjorde mig i ordning, åt frukost och packade in mig och hundarna i bilen. Väl framme på tävlingsplatsen duggade det bara lite grand och efter en stund slutade det helt och hållet (och sedan blev det inget mera regn under dagen). Planen där hoppbanan låg var väldigt vattenskadad och jag bestämde mig för att strunta i att köra med Ebba. Fanns ingen som helst anledning att riskera några skador på den gamla damen. Bättre att spara henne till lagloppet.

Startade Elvira i agilitytvåan för första gången och det gick ganska bra. Inga hoppade kontaktfält, några skutt mot mig och tyvärr en rivning på sista hindret. Fem fel och en del tidsfel eftersom vi tog lååång tid på oss på kontaktfälten. Det räckte till placering 12 (tror jag). När det sedan var dags för hopploppet vet jag inte vad det var med henne. Hon var seg som sirap och det är jag inte van vid. Hon bjöd inte framåt för fem öre och det gjorde att vi hamnade fel på ett hinder som hon då tog från fel håll = disk. Det kändes hur konstigt som helst. Jag har väl aldrig behövt mana på henne någonsin förut???? Kanske var hon trött, kanske har hon något i kroppen. Får hålla lite koll på henne.

Så kom då lagloppet. Banan var enkel, typ klass 1. Alltså superviktigt att nolla tre hundar. Annars ingen chans i världen. Vi ville verkligen. Jag fick så mycket goda råd om hur jag skulle göra.... Jag tog tydligen inte åt mig dem för jag såg till att Ebba gick förbi första hindret!! Tog tillbaka och sedan gick hon jättefint och vi gick i mål med en femma. Förmodligen med tidsfel också för man tappar ju tid på att ta tillbaka hunden. Tyvärr fick också Sofia och Ilex en femma pga ett hoppat kontaktfält. Det räckte alltså inte till någon SM-pinne idag.

Jag var så sjukt besviken på mig själv. Jag kände mig så grymt, totalt värdelös. Hur kunde jag göra ett sånt jättemisstag? Ebba var superduktig och jag totalt urkass:(.

En sak har jag dock lärt mig av det här. Jag ska göra och tänka som jag gör i normala fall, nämligen att bara se vägen vi ska ta och ingenting annat. Jag fokuserar aldrig på fällor eller vad som kan hända om jag inte gör si eller så och för mig fungerar det mycket bättre. I helgen har jag fått så mycket goda råd om hur jag bör göra för att inte det, eller det ska hända. Det har gjort att jag fokuserat för mycket på vad jag INTE ska göra istället för det jag faktiskt SKA göra. Men det är bara att ta lärdom av de misstag man gör och gå vidare en erfarenhet rikare. Jag är fortfarande besviken och ledsen på att jag inte kunde bättre, men jag ska släppa det och glädjas över allt som gick bra istället. Elviras tre agilitylopp utan ett enda hoppat kontaktfält och inga fel i slalom i något av alla lopp!!! Ebbas nollade hopplopp och hennes för övrigt fina lopp utöver de fel jag själv gjorde.

3 kommentarer:

Ann sa...

Precis så!! Focusera på det som går bra!! Det har en jag tränar agility med alltid sagt till mig ...;)))

Anonym sa...

Rätt tänkt!! Fokusrea på det som gick bra och gå vidare :)
/Lotta

Maria sa...

Gulliga ni är:)