23 juli 2011

Varför gör man så?

Igår fick jag frågan hur lång tid det tar för mig att simma 1500 meter. Jag har inte direkt kollat klockan så jag uppskattade att det tog 50-55 minuter. Anledningen till frågan var att min vän hade simmat en timme men inte räknat längderna och funderade på hur långt han kunde ha simmat. Själv blev jag förstås lite nyfiken så på förmiddagen simmade jag en timme och hann precis 2000 meter. Min tidsuppskattning igår stämde alltså inte riktigt.

Till något viktigare. Det fruktansvärt hemska som har hänt i Norge. Hur kan någon göra något sådant? Vad finns inom en person som driver fram sådana handlingar? Ilska, hat, frustration, ångest eller vad? Så många döda människor. Så mycket sorg. Mina tankar går till alla som mist någon de bryr sig om under dessa dåd.

Inga kommentarer: