1 januari 2017

Summering av 2016

En liten summering av 2016 är väl på sin plats.

Januari

Efter att ha varit hemma och firat jul och nyår i Söderköping skulle dottern återvända till Luxemburg och sitt arbete som aupair. Det hade hon ingen lust alls med, men det var bara att bita ihop och åka. Tårfyllt farväl. Dock valde hon att säga upp sig efter ett par veckor.

Januari var kall som attan och Winna frös om tassarna. För att undvika köldkramp fick vi fixa fina små sockor :).

Sambon fyllde 50 och vi firade med att bjuda på libanesisk mat här hemma.

Jag var i Alperna första gången i mitt liv. En skid- och konferensresa till Schladming med mitt arbete.

Februari

Februari var en ganska lugn månad. Dottern återvände hem. Glad att vara hemma men ledsen över att hennes fina resväska gick sönder på hemresan. Kanske inte så konstigt med tanke på att den var lastad med 30 kg :) >

Vi tränade hundar i Anicurahallen i Linköping och var lyckliga över att ha en inomhushall på hyfsat nära avstånd. Snön försvann från planerna i Söderköping och hopp om ljusare tider börjde spira.

Sambon blev firad ännu en gång. Den här gången på Vildmarkshotellet i Kolmården.

Vi förberedde oss inför den kommande alpresan med bästa vännerna. "After ski" i Österriksik anda.

Mars

Andra alpresan det här året och andra alpresan i mitt liv.

Det mest komiska var att även denna resa gick till Schladming. Hur konstigt som helst att både jobbresan och den privata resan var planerade till samma ort. Tur att det inte var samma hotell i alla fall :)

April

Jag sålde min gamla trotjänare. Hoppas den har gjort sin nya ägare lika nöjd som jag har varit.

Födelsedagar för både mig och dottern. Dottern fyllde 20 och jag fyllde....inte så viktigt :)

Jag fick i alla fall golfklubbor i födelsedagspresent. Dags för en ny karriär:)

Sambon och jag var i London och tittade på fotboll. Tottenham mot West Bromwich. Ja, vi hann med en hel del annat också förstås.

Maj

Maj kom och utomhussäsongen för agility kom igång på allvar.

Elvira och jag kämpade och kämpade tillsammans med våra lagkamrater för att försöka få ihop tillräckligt med SM-pinnar för att får vara med på SM. Tyvärr blev det inte så (en pinne saknades) och efter många års tävlande tillsammans upplöste vi laget 2+2. Sorgligt.

Sonen och jag gick på golfkurs tillsammans och tog grönt kort. Han var bara liiite bättre än sin mamma. Dottern blev också sugen och tillsammans med sonens flickvän och hennes bror gick även hon kurs. Fantastiskt roligt och även om inte jag kom igång och spelade så mycket har sonen och dottern fått ett gemensamt intresse och det har resulterat i att de har umgåtts mer än de någonsin gjort i hela sitt liv.

Tvättstugan var under renovering och vi fick tvätta både här och där.

Juni

Arya fick starta en blåbärstävling på Catharinas agilitycenter. Som det blåbär hon var flängde hon mest omkring och gjorde allt annat än det hon skulle. Men hon var lika glad för det och jag också.

Catharina och jag for på lagtävling i spöregn. Bara hon och jag och tre hundar. Vi var superbra. Vi nollade alla tre loppen med alla hundarna och tog tre av tre möjliga SM-pinnar. Gissa om vi var glada.

Midsommar firades med en golfrunda och lunch på golfrestaurangen. Hur mysigt som helst. Hoppas på en ny tradition här.

Juli

Inledde juli med agilitySM i Växjö. Jag hade stora förhoppningar om ett fantastiskt lagresultat. Vi hade ju ett toppenlag även om Stacy var ersatt med dottern Piika. Tyvärr blev det disk för laget redan första dagen. Vilken besvikelse. Individuellt nollade vi första loppet (med lite tidsfel har jag för mig) men fick fel i det andra och slutatde på en 22-plats totalt.

Vi gjorde vår första fjällvandring. Jämtlandstriangeln. Att vandra i kallt, blåsigt och regnigt väder var inget vidare. Desto bättre blev det när solen kom fram och temperaturen blev alldeles lagom. Winna älskade att vandra oavsett väder. Elvira kände som jag, att fint väder definitivt var att föredra. Jodå, vi kommer göra om det, men om jag får önska hyr vi en stuga och gör dagsturer därifrån. Då får man vandra om dagarna och ha lite lyx om kvällarna.

Dottern kom in på universitetet i Uppsala. Hon fick kontakt med en tjej att dela lägenhet med och vi for dit för att både träffa tjejen och titta på lägenheten. Det slutade med att de skrev kontrakt med varandra.

Jag och hundarna var med vänner och tävlade fyra dagar på Hulahoppet i Kungälv. Det var vidrigt varmt under tävlingsdagarna men vi hade trevligt tillsammans.

Vi hade det skönt på landet.

Sambon och jag köpte ett tält och tillsammans med hundarna tillbringade vi några härliga dagar på Öland.

Augusti

Den underbara semestern tog slut och det var dags att börja jobba igen. Mycket jobb var det för övrigt under det här året.

Mycket hundträning och hundtävling också förstås.

Winnas lag Ajwistja drabbades av sorg när laghunden Stacy hastigt insjuknade och dog, endast sju år gammal.

Dottern flyttade till Uppsala och vi hjälpte till att inreda rummet.

Vi hade en hel del födelsedagsfiranden. Sonen fyllde 24. En svåger fyllde 40.

Svärmor fyllde 80. Och en massa andra födelsedagsbarn.

September

Mera firande. Den här gången Jocke som fyllde 50.

Vi tog in ett nytt duktigt ekipage i Ajwistja. Anna och Zoe. Vi blev SM-klara. Hurra!

Vi tävlade Östgötamästerskap och Winna blev Östgötamästare med sitt lag och Elvira kom på andra plats både individuellt och med sitt lag.

Dottern gjorde gastroskopi som inte visade på något fel. Anledningen till gastroskopin var att hon under hela året har mått illa, mestadels på kvällar och nätter men även ibland under dagtid. Hon har tagit massor av prover och de har fortfarande inte hittat något fel.

Sambon och jag åkte på en härlig semestervecka till Sicilien.

Oktober

LarsA-hallen, en alldeles underbar, fin agilityhall här i Söderköping stod klar och invigdes med en liten inofficiell tävling.

Svärmor och svärfar firades med en jätterolig heldag med "TV4".

November

Även i november kan det vara härligt att ge sig ut på vandring. Den här gången gick vi Fornborgsleden i Petersburg, ca 9 km.



På KM hamnade Elvira på en andraplats och Winna på en tredjeplats. Härligt att kunna arrangera tävling en onsdagkväll i november i en alldeles fantastisk agilityhall.

En av de roligaste tävlingarna under året brukar vara Novemberrusket i Vårgårda. I år var det precis lika roligt som vanligt.

December

Arya debuterade officiellt. Så himla kul att stå på startlinjen i klass 1 igen. Inga resultat med oss hem, men hon var duktigt och är en erfarenhet rikare.

December rullade på i hög hastighet och jul firades på vanligt sätt. På nyåret försökte vi skapa en ny tradition med att gå ljuspromenaden i Norrköping. Men en gång räckte mer än väl. Galet mycket folk. Segt och långdraget och promenad i snigelfart. Det bästa var fyrverkerierna. Förutom då att jag får ångest över de som tar med sig sina hundar när de ska titta. Hur är en del funtade egentligen?

Inga kommentarer: