19 juni 2016

Fästingjävlar

Jag har någon sorts fobi för fästingar och tycker det är extremt jobbigt att gå i högt gräs eller i obanad terräng. Alltså blir det lite dåligt med sådan träning för mina hundar.

Däremot går jag mycket i skogen där det finns fina spår. Tyvärr hjälper det inte alltid mot fästingplågan. Idag gick jag 2,5an på förmiddagen och när jag kom hem tittade och borstade jag igenom hundarna för att få bort eventuella fästingas. Minst 15 stycken härjade fritt i pälsarna på de tre hundarna. Jag höll på att kräkas!! Hoppas nu bara att jag fick bort alla.

Eftersom mina hundar sover i sängen och gärna tätt intill är det extra äckligt med de där odjuren. I fredags fick jag äntligen ändan ur vagnen och vaccinerade mig mot TBE. Har tänkt på det länge men det har aldrig blivit av. När jag stannade vid Ingelstad för att fixa ett ärende och fästingbussen stod mitt framför ögonen gjorde jag äntligen slag i saken. Nästa spruta om två veckor och sedan en om ett år.

Inga kommentarer: