30 november 2014

Advent

Första advent är här och då är det mysigt att äta grötfrukost och tända ljus på morgonen. Önskar att det hade varit så i vårt hus, men tyvärr. I och för sig åt jag gröt till frukost men några ljusstakar var inte på plats så myset fick vänta.

Började plocka fram lite ljusstakar och tomtar men det tog emot när jag såg att solen tittade fram ute. Tänkte att julfixet kunde vänta till kvällen och så gav jag mig ut istället. Först ner till Brunnssalongen för att köpa tomtar till mamma. Det var ju julmarknad den här helgen. Sedan hade jag tänkt åka till Bruksa och träna lite men så plötsligt blev jag sugen på att åka till Udden, mitt gamla land, och gå en sväng där istället.

Det var vackert och ganska folktomt, trots att det numera är en hel del familjer som bor året runt. Undrar om jag någonsin kommer över att vi sålde landet. Just då kändes det helt ok, men nu gör det ont i hjärtat varje gång jag tittar på det gula huset. Morfars livsverk, och mormors med förstås. Min uppväxt, mina somrar...

Efter att ha adventsfikat hos mamma har det faktiskt blivit lite julmysigt även här hemma. Det är inte riktigt klart ännu, men vi är en bra bit på väg.

Inga kommentarer: