5 maj 2014

Det där med att nöta

Banan vi hade på kursen igår fick stå kvar så vi kunde nöta lite till på den idag. Begreppet nöta är nog ganska individuellt. För mig innebär nöta att jag repeterar kanske tre fyra gånger på en sekvens. Mer än så kan jag inte göra för då är det inte roligt längre i hundarnas, i synnerhet Winnas, tycke. Andra kan repetera nästan hur många gånger som helst utan att hunden tröttnar.

Sedan får man förstås repetera den där sekvensen vid flera tillfällen för att uppnå någon sorts nötningsfrekvens. Det är oftast där jag brister tror jag. Istället gör jag något annat. Därför blir vi inte superbra på saker utan mest bara lite halvbra. Och så tränar jag förstås inte tillräckligt ofta. Fast om du frågar min familj tycker de nog att jag tränar och tävlar nästan jämt.

Det är faktiskt inte bara hundarna som det ska nötas med utan även dottern. Ni vet det där med övningskörningen. Den måste helt enkelt nötas så den sitter i ryggmärgen. Så vi har nött lite idag. Fokus på att komma iväg snabbt och accelerera när man ska ut från stillastående på en väg där det råder hög hastighet. Hon är så duktig så :)

Inga kommentarer: