7 maj 2014

Zonterapi

Av någon underlig anledning har jag länge fascinerats av zonterapi. Ni vet när man trycker på och under fötterna för att behandla olika delar av kroppen. När jag fyllde år fick jag en prova-på-gång av mina vänner och idag var det dags. Just nu mår jag väldigt bra, jag känner mig frisk och har inte direkt ont någonstans så av den anledningen skulle jag väl egentligen inte ha valt att gå dit just nu, men nu blev det så.

Hon tryckte och berättade och visst tusan kändes det rejält på vissa ställen och det vi kom fram till var att jag behövde skärpa mig när det gäller att dricka vatten. Inte Cola light och bubbelvatten utan alldeles vanligt kranvatten, möjligen smaksatt med någon frukt eller grönsak. Mina knän (som jag aldrig har problem med) och mina njurar berättade högljutt om att de ville ha vatten tydligen :). Det kan säkert stämma för är det något jag är dålig på så är det att dricka vatten. Det är inte något som jag tycker är gott.

Nacke och axlar, i synnerhet höger axel och arm gav sig också till känna. Knappast förvånande. Det var väldigt intressant och spännande att få uppleva och jag skulle så gärna vilja gå en tredagarskurs i zonterapi för husbehov. Det är ju bara den där lilla detaljen att jag inte är så förtjust i fötter (en underdrift...). Men det är en utmaning i sig. Jag får nog ta mig en allvarlig funderare på om jag inte ska förverkliga den drömmen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är oxå lite fascinerad av zonterapi, var gick du nånstans?
Visst är fötter läbbiga.. Jag funderar trots detta på om jag skulle utmana mig till fotvårds terapeut.. men man skulle kanske börja med en tredagars kurs i zonterapi för hemmabruk?

Maria sa...

Jag var på Zondera. Jag tror hon heter Marie någonting. Tyvärr går Zondera i konkurs och än så länge vet jag inte vart hon kommer ta vägen efter det. Men hon kommer i vilket fall som helst fortsätta.

I höst ska hon köra en sådan tredagarskurs. Datum är inte bestämt ännu.