27 april 2014

Tranås, dag 2 - Det gick inte :(

Hade satt klockan på 04.30 men vaknade 04.15 och var kissnödig. Ingen idé att somna om. Tidig morgon alltså. Men det är i alla fall ljust ute den här säsongen vilket gör det så mycket lättare. Mot Tranås och sista SM-chansen. Startordningen var densamma som igår, dvs hopploppen för båda hundarna först. Banan var mera öppen än gårdagens vilket jag inte tycker är någon direkt fördel. Tyvärr krånglade det lite efter slalom då Elvira inte visste vart hon skulle och blev förbannad på mig. Vi löste det men tappade massor av tid. Sedan strul på ett hopphinder som många tog åt fel håll. Totalt 9,45 fel och en 14e-plats.



Winna lyckades bättre men var väldigt nära att dra på tunneln rakt igenom slalom. Vi räddade det turligt nog. 0,14 tidsfel och en 18e-plats.



Sedan var det dags för den magiska agilityklassen. Jag hade önskat en svår bana och fick så jag teg. Efter banvandringen kände jag att jag inte hade någon riktigt bra lösning oavsett hur jag gjorde. Men jag skulle verkligen kämpa, det var ett som var säkert. Jodå, vi kämpade... Ända fram till tredje hindret, för då drog Elvira på A-hindret snett åt sidan istället för att ta balansen som låg rakt fram (vi var inte ensamma om den disken). Och därmed släcktes SM-drömmen för det här SM-året.

Med Winna kom jag lite längre, men efter en rejäl flygtur på gungan (hon måste ha trott det var balansen för hon satsade järnet) tog vi om och då blev det förstås disk. För övrigt hade vi nog kunnat lösa det, tror jag. Dock känner jag att vi har en hel del att öva på för när klass 3 håller den här helgens svårighetsklass märks det att hon är väldigt grön. Nästa helg ska vi gå kurs för Veronica Bache. Det ska bli skojigt.

Varmt som tusan var det och det märks att hundarna inte har vant sig riktigt ännu. Winna kändes lite trött och Elvira flämtade även om hon aldrig skulle låta det påverka hennes vilja att köra.

På hemvägen stannade vi på Max och både firade och tröstade oss med varsin lyxshake efter en rolig agilityhelg.

Inga kommentarer: