13 april 2014

Askersund, dag 2, individuella lopp

Ännu en tidig morgon, men idag hade jag sällskap av A med Ocki. Mycket trevligare än att åka själv. Fyra lopp vardera med hundarna skulle köras och banorna gick parallellt hela tiden. Det innebar att jag var tvungen att hålla två banor i huvudet hela tiden och dessutom gå igång/gå av hundarna mer eller mindre hela tiden. Jag är inte jättevan vid detta ännu. Lagloppen har varit så ibland, men de brukar ju oftast vara lite lättare än klass 3.

Jag måste säga att jag tycker det är svårt att hålla fokus. Det blir liksom att man lägger mera kraft på den ena banan. När det sedan blev lite tight mellan hundarnas starter var det svårt att lägga om fokus på den andra banan vilket gjorde att jag var tvungen att tänka på banans väg mer än att hjälpa hunden. Det straffade sig naturligtvis.

Hur gick det då? Elvira gick riktigt bra i tre lopp och i det sista hopploppet var det ren katastrof. Det var absolut inte hennes fel för jag var felplacerad typ hela tiden. Dessutom höll jag på att springa ihjäl henne när hon hamnade mitt framför fötterna. Första agilityloppet diskade vi oss då hon smet upp på A-hindret bakom ryggen på mig men för övrigt rätt bra förutom några skutt mot mig.



Andra agilityloppet kändes jättefint men tyvärr hoppade hon kontaktfältet på A-hindret. De fem felen gjorde att vi hamnade på 9 plats och det var bara 8 SM-pinnar. Det väldigt synd för den pinnen hade vi verkligen behövt. Första hopplopppet gick bra fast väldigt långsamt slalom vilket resulterade i tidsfel. Sista hopploppet kom vi igenom trots spark med liten hund. 5 fel för kontakt och lite tidsfel för pissig handling.

Winnas första hopplopp började med att hon drog på ett hinder som absolut inte stod på linjen. Jag hade aldrig kunnat ana att det skulle hända. Disk. Men för övrigt rätt ok. Andra hopploppet blev också disk där jag nog var lite otydlig i en svårighet. Första agilityloppet blev disk då hon tog ett hinder utifrån istället för inifrån. Hon gillar verkligen inte att komma tätt intill mig. I sista agilityloppet, sista loppet för dagen, skärpte jag upp mig rejält och lyckades hjälpa henne så vi kom runt nollade på hinder. Tyvärr lite tidsfel, men ändå räckte det till en åttondeplats och vår allra första individuella SM-pinne.



Den här helgens tävlande har innehållit massor av threadles. Undrar om det kommer bli en trend nu. Den träningen bör vi i alla fall ta tag i fortast möjligt. Framförallt med Winna. Det är inte någon av våra starka sidor. Någon jag däremot är glad åt är att vi inte en enda gång har diskat oss på att passera första tunnelingången (inte någon av hundarna). Det brukar vi ju ha en förmåga att göra annars.

Inga kommentarer: