26 januari 2014

Rallylydnadstävling i Motala

Tur att jag inte skulle gå upp så jättetidigt imorse för då hade jag nog legat kvar i sängen, trött som jag var. Men det stod ju rallylydnadstävling på schemat så det var bara att släpa mig upp. Orkade inte kolla vägbeskrivningen så noga utan slog bara in adressen på gps:en och åkte. Dumt. Den hade förstås inte med den nya vägen till Motala så vi irrade omkring lite men turligt nog hittade vi fram i tid.

Elviras nybörjarklass var först ut. En trevlig bana med tempoväxlingar och till min stora oro, två gånger sitt-stå. Inte vårt bästa moment precis. Men, jag hade extra smaskigt godis, grillad kyckling, så mina händer luktade nog väldigt gott. I alla fall tillräckligt för att få Viran att fixa stå-kommandona. Hon gick faktiskt väldigt bra hela banan, endast en liten miss (1p) i tysksvängen som skulle utföras springande. Hade jag inte haft det där eländiga kopplet att hålla reda på hade det inte varit något problem. Jag kände mig så himla glad och nöjd när vi gick i mål. Och nöjd hade jag verkligen all anledning att vara för 99 poäng (av 100 möjliga) fick vi ihop. Helt fantastiskt. En tredjeplats räckte det till då det var två som hade lyckats få 100p. Bästaste lilla Viran!

Efter en ganska lång väntan var det dags för Winna i avanceradklassen. Sist gick det ju inget vidare så min förhoppning var förstås att vi skulle förbättra oss. Banan kändes ganska snäll, även om det alltid finns moment som vi knappt ens har tränat på och naturligtvis var backa tre steg med. (Men bara en gång i alla fall.) Winna kändes fin och fokuserad till att börja med men i sväng höger-sitt, så satte hon sig inte (-10p). Sedan var det ju det där med att backa. Hon gled ut åt sidan så det blev inget bra (-10). Mot slutet kom även skallen igång (-5). Det var något som gjorde att hon blev frustrerad och sedan kunde hon inte riktigt sluta. Men känslan i det stora hela var faktiskt riktigt bra.

Så var det då honnören. Efter banan hade jag belönat med den smaskiga grillade kycklingen och Winna var lycklig. Med koppel på gick vi in i honnörsrutan och momentet var sitt-framför. Winna satte sig fint. Men så hade jag tydligen en yttepytteliten kycklingtråd kvar på fingret och den råkade ramla ner i huvudet på henne. Det var ju knappast något som undgick fröken gamig så hon dök förstås ner med huvudet och lyfte tydligen också på rumpan innan jag hann få henne i fokus igen. 10 poängs avdrag förstås. Kan väl säga att hon satt som ett ljus resten av tiden och mer därtill. 59 poäng fick vi ihop så det blev ju faktiskt en förbättring jämfört med förra gångens 45. Jag hade förstås hoppats på kvalificerade poäng men som sagt, känslan var fin. Nästa gång SKA det gå vägen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till er alla!!!! Tycker det är strångt att du åkte med tanke på er sena tävlingsdag igår. Himla tråkigt med 2 "onödiga" -10 i avancerad. Det får bli tredje gången gillt!!!!
/Lotta

Maria sa...

Tack! Ja, visst var det onödigt men det visar bara att vi måste träna mera. Tredje gången gillt, det låter bra tycker jag!