3 augusti 2013

Nässjö

Detta skulle bli sommarens varmaste dag enligt väderleksprognosen. Det kändes lite jobbigt eftersom vi skulle till Nässjö och tävla. Vi hade dock start kl 08.00 så det fanns hopp om att hinna köra innan värmen blev alltför jobbig. Och så blev det. Det kändes till och med riktigt svalt.

Elvira och jag började med ett agilitylopp där vi hade startnummer tre. Vi var på plats men nummer två dök inte upp och plötsligt var det vi. Jag var inte alls beredd. Glömde till och med säga till om att jag hade löptik. Banan kändes rolig men ganska lätt. Som jag bedrog mig. Vi diskade oss på sjätte hindret. Elvira och många andra hundar hoppade hindret från fel håll. Surt kändes det för det var en sekvens som vi verkligen inte borde missa. Men som så många andra gånger fastnade jag lite för länge på ett tidigare hinder. Jag måste verkligen lära mig att visa och sedan sticka, alltså lita på att Elvira tar det jag visar och inte vänta för att se att det verkligen blir så...

Så hoppklassen. Den tog vi oss runt med 10 fel plus tidsfel. Återigen väntade jag för länge, den här gången för att se att hon tog rätt tunnel. Då blev jag sen till nästa hinder vilket resulterade i att hon hoppade upp och bet mig i midjefläsket. Fem fel för kontakt... Sedan fick vi en rivning, suck, och hela loppet gick ganska segt. Hon skjuter liksom inte riktigt ifrån över hindren och i slalom kom hon lite tokigt vilket resulterade att hela slalom gick långsamt. Inget vidare resultat att skryta med alltså.



Vet ni hur mycket jag längtar efter att få tävla med Winna? Jättemycket! Jag behöver henne för mitt självförtroende. Hon är så mycket lättare att köra (obs att det inte betyder att jag tycker att det är mindre roligt att köra med Elvira). Med bättre självförtroende blir jag en bättre förare för båda hundarna. Nåja, om ett par veckor står hon på startlinjen igen om allt går enligt planen.

Inga kommentarer: