18 augusti 2013

Klubbmästerskap

Så var det dags för ännu en tävlingsdag. Den här gången klubbmästerskap så vi behövde inte åka så långt. Tyvärr var väl inte den här helgen speciellt väl vald för det var många som inte var på plats. Vi hade inte ens fått tag i en domare så vi fick turas om att döma de olika storleksklasserna själva.

Small var först ut och jag började med att diska Winna i agilityklassen. Det var ju trist eftersom det krävs resultat i både agility och hopp för att kunna bli klubbmästare. Men, men, inte mycket att göra åt.

Sedan medium och då tänkte jag förstås vara extra noga med Elvira. Och det gick ju sådär. 10 fel. Då var vi borta där med tänkte jag för en hund var nollad. Blä!

Hoppklassen då. Skickade in Winna på ett bakombyte (bra träning för mig som aldrig använder sådana) men var dålig på att hämta upp henne vid slutet så hon tog tunneln tillbaka igen - disk. Orutinerat av mig.

Elvira igen. Ingenting är över förrän det är över så det var bara att köra så bra det gick och vi lyckades nolla. Det kändes bra. Den ledande hunden diskade sig så det slutade med att vi blev KLUBBMÄSTARE!

Efter agilityn skulle rallylydnaden dra igång. Jag hade inte anmält mig för jag trodde inte jag skulle hinna vara med men fick efteranmäla. Tänkte bara köra Winna först men fick för mig att även Elvira skulle få prova. Elvira gick ut först av mina hundar och var riktigt glad och med. Jäklar vad nöjd jag kände mig. När hon är på det humöret är hon hur kul som helst att köra även rally med.

Winna startade i fortsättningsklassen och verkade taggad och på G innan vi skulle in till start. Precis utanför startlinjen började hon nosa och ville inte sluta. Sedan fick vi lite kontakt en stund, gick in, tappade kontakten igen och då beslutade jag mig för att bryta. Ingen idé att köra när hon inte var med mig. Kanske ingen bra kombo att köra agility och rally samma dag och dessutom under höglöp. Men man måste ju prova.

Om nu Winna briljerade i Frövi så fick Elvira göra det på hemmaplan. Hon fick ihop 99p och blev KLUBBMÄSTARE även i rallylydnad nybörjare. Vilka hundar jag har!

Inga kommentarer: