27 maj 2013

Alla mål uppnådda

Måste nog skriva av mig lite om helgens lopp i alla fall. Tyvärr finns inte ett endaste av alla sju loppen på film. Jo, förresten ett halvt. Började lördagen med ett hopplopp. Banan kändes bra. Inga större svårigheter egentligen. Eftersom P skulle jobba skulle jag även köra Ajaj i hopploppen. Det var väl det enda som kändes lite knepigt. Att tävla med honom mot min egen hund. Men jag är tävlingsmänniska och väl på banan gör jag så gott jag kan oavsett vilken hund jag kör. Och att köra Ajaj i det loppet var både roligt och lätt. Han var först ut av de båda och vi nollade på en fin tid. Det taggade igång både Winna och mig så vi öste på så gott vi kunde. Tyvärr hoppade hon ett hinder åt fel håll så det blev disk. Annars gick hon jättefint. Hade varit roligt att se hennes tid i förhållande till Ajajs. Han vann förresten. Här kommer film på det loppet.



I hopplopp nr två var Winna först ut och där satte vi en nolla. När det var Ajajs tur hade jag bestämt att jag skulle handla lite annorlunda jämfört med Winna för jag misstänkte att jag skulle bli lite sen i en sekvens annars. Men när jag väl kom dit råkade jag springa samma väg som med Winna, vilket mycket riktigt ledde till att jag blev sen och vi fick en vägran. Synd på ett i övrig fint lopp. Det blev en andraplats och pinne för Winnas del:).

Den första agilityklassen var lite svårare än hoppklasserna men absolut rolig. Och roligt var det fram till tredje sista hindret, gungan. Den tog hon en flygfärd över tyvärr. Andra agilityklassen nollade vi och hamnade återigen på andra plats med pinne. Kände mig väldigt nöjd med dagen. Det bästa av allt var att det kändes som om loppen gick med bra fart. Inte sådär på halvfart som det kan vara ibland.

Söndag i Söderköping. Jag säger som jag brukar, inget bra att tävla när man arrangerar. Samtidigt vill man ju gärna tävla på hemmaplan. Jag tänkte först inte köra något av hopploppen eftersom vi ändå hade tre pinnar redan. Men så gick jag banan till det första och den kändes rolig så då bestämde jag mig för att hon skulle få springa i alla fall. Och jäklar vad bra det kändes. Bytena satt klockrent och vi nollade. Gissa vad vi kom på för plats? En andraplats igen, och ytterligare en pinne. Nästa hopplopp valde jag att stå över.

Agilityklasserna däremot, ville jag gärna springa. I det första drog hon iväg på ett hinder vi inte skulle ta så det blev disk men det mesta kändes fint ändå. Framförallt tog hon en slalomingång som inte var helt lätt och det var jag galet nöjd med. När det var dags för det sista loppet regnade det och platta tunneln såg inte rolig ut. Jag funderade på att strunta i att köra men valde till slut ändå att starta. Det gick över förväntan. Kanske inte riktigt med samma fart som i övriga lopp, men vad kan man begära? Dessutom stannade hon till på balansen och jag undrade vad det handlade om. Domaren sa sedan att det såg ut som om hon hade fått något i ögat för hon stod och blinkade som en tok. Kanske var det en regndroppe som landade rakt i ögat. Men, men, vi fortsatte och nollade och hamnade på.....andra plats:). Och därmed tog vi en tredje pinne i agilityklass och kan därmed gå upp i trean om vi vill.

Det vill vi inte. Vi ska nu köra resten av den här säsongen i tvåan och bara njuta. Köra kravlöst. Vi ska bli ännu mera samspelta, utmana istället för att köra på säkerhet. Öka fart och självförtroende. Sedan får vi se hur vi gör.

Man kan väl lugnt säga att mina mål för Winna det här året har uppnåtts med råge. Vi skulle göra en officiell rallystart och ta alla pinnar i agilitytvåan. I rallyn har vi startat fyra gånger i nybörjarklass och fått kvalificerade resultat i alla. Vi har också hunnit med en start i fortsättningsklassen och även det med kvalificerat resultat. Och i agilityn har vi nu fyra hoppinnar och tre agilitypinnar. Alltså den där sheltien, hon kan hon!

2 kommentarer:

Carina sa...

Ja jädrar vilket team ni är du och sheltien :)

Maria sa...

Tack :)