23 mars 2013

Särskrivningar

Varför har det blivit så mycket särskrivningar i svenska skriftspråket? Det känns konstigt att det är så många som gör så grova fel. Jag påstår inte på något sätt att jag skriver korrekt, för det gör jag förstås inte, och även jag skriver säkert isär ord någon gång. Men det är så oerhört vanligt nuförtiden.

Idag läste jag t ex på FB att någon hade tagit elva fika (elvafika). Har man fikat elva gånger då, eller är var det elva stycken som fikade? Någon annan skulle på shopping tur. Andra har jätte roligt eller ska på hund träning. Det knäppa är ju förstås att stavningskontrollen ibland föreslår särskrivning och då är det inte konstigt att det blir fel. Särskrivningar är vanligt både bland unga och gamla men jag tycker nog att de unga är överrepresenterade här och då undrar man ju varför? Kanske borde man ganska tidigt i skolan markera att det har blivit något fel, men det förutsätter ju förstås att läraren själv har koll på vad som är rätt och fel...

Och innan någon hetsar upp sig över hur jag själv skriver här på bloggen så vet jag att jag skriver ganska mycket talspråk, t ex att jag börjar meningar mitt i eller med och, men det är ett medvetet val och inget jag använder när jag skriver mera officiellt.

1 kommentar:

Linda, Inez, Drömma sa...

Jag tycker oxå att det ökat, och märker själv till mitt förtret att jag OXÅ särskriver :/

På tv:n i morse var nån professor å pratade om särskrivingar och menade på att det inte ökat något speciellt, men vi däremot hade ökat vårt skrivande offentligt och då syntes det oxå mer... mja så kanske det är...?