24 februari 2013

Rallylydnadsdebut

Så var det då dags att debutera på tävling i en annan gren än agility. Det kändes lite ovant att vara ovetande om hur saker och ting går till. Det kändes också ovanligt att det var så tyst runt omkring. På agilityn är det alltid ett himla liv med skällande hundar, högtalare och pratande människor. Här hörde man knappt ett skall. Ännu mindre en pipleksak eller några höga rop vare sig av glädje eller besvikelse. I alla fall kändes det bra när jag hade gått banan. Ja, förutom att vi förstås hade med momentet sitt-stå, som ju är det vi inte kan riktigt. Vi hade startnummer 13 så vi hann med att titta på en del andra ekipage innan det var vår tur. Jag hann faktiskt också titta på både Carina och Lotta som tävlade på en annan bana.

Så var det vår tur. Winna kändes lagom taggad och jag var inte det minsta nervös. Fast precis när vi stod vid startskylten kände jag faktiskt hjärtat klappa några extra slag. Det gick dock över lika fort. Vi gick in och gjorde så gott vi kunde. Allt kändes bra utom sitt-stå som tyvärr inte funkade. Hon satte sig direkt efter att hon hade ställt sig upp. Men vi brydde oss inte om det utan gick vidare. Jag pratade mycket och berömde henne hela tiden och hon hade superfin kontakt. Jag kände mig riktigt nöjd när vi gick i mål.

Efter lång väntan var det dags för prisutdelning. Först den andra nybörjarklassen. Både Lotta och Carina blev godkända. Knappast förvånande. Men Carina och Kajsa fick ihop 96 poäng (av 100 möjliga) och kom på tredje plats. I debuten. Det ni!

Så var det vår klass. Att vi skulle bli godkända trodde jag nog men hur mycket poäng skulle vi få ihop? Jag visste att det var 10 poängs avdrag på det missade momentet men resten då. Jo, vi fick ihop 90 poäng. Alltså inte ett enda avdrag på resten av momenten. Fatta hur nöjd jag är. Helt galet fantastiskt faktiskt. Helhetsbedömingen löd "Bra kontakt, bra samarbete". Vilken härlig inledning på en ny tävlingskarriär. Och vad roligt att vi var tre från Söderköping som debuterade och alla fick höga poäng, 90, 93 och 96. Wow!

3 kommentarer:

Linda, Inez, Drömma sa...

Heja Sörping å grattis igen, jag är så stolt över er!

Anonym sa...

Härlig början på en ny karriär!! Grattis!! Det var så roligt att ha er med, ser fram emot fler ggr :)
/Lotta

Maria sa...

Trist att det dröjer så länge innan det är dags igen :(.