5 januari 2013

Kista - dag 2

Återigen började dagen med Winnas individuella lopp. Agilityklass den här gången. Vi lyckades nolla. Tyvärr halkade hon omkull i en kurva och vi tappade lite tid där. Det räckte till en fjärdeplats men ingen pinne. Det roliga var att även Annette och Ocki nollade och de hamnade på andra plats och tog sin sista pinne i tvåan och är därmed klara för uppflyttning till trean.

Sedan var det dags för agilitylagklasserna och Elvira började. Banan var ganska svår och vi drog på oss 10 fel men kämpade på för i mål skulle vi. Thomas gjorde två fantastiskt fina lopp med sina hundar och hör och häpna, det räckte till en andraplats och pinne. I smallklassen startade jag med Divan och vi lyckades prestera en nolla efter ett ögonblicks skrik och panik när hon var på väg mot en tunnel som det inte var dags att ta. Ocki dískade sig och Jack nollade. Hur spännande som helst för det räckte med att jag tog mig i mål med Winna för att vi skulle få en pinne. Det började bra men sedan gjorde jag ett felaktigt vägval och Winna bjöd inte på ett hinder som jag hade hoppats. Det gjorde att jag fick göra ytterligare ett annat vägval som först höll på att resultera i att hon tog ett hinder från fel håll, men det räddade vi. Puh, trodde vi ända tills hon hoppade hindret en gång till istället för att fortsätta framåt. Faaaaaan. Så var det med det. Ingen pinne till de kortbenta.

När det gällde hopplagklasserna trodde jag på en lite enklare bana eftersom det inte är helt ovanligt att dagarna slutar så och det hade varit ovanligt svåra (men roliga) agilityklasser. Det var helt klart en felgissning. Även här var det en ganska svår bana som gjorde att många diskade sig. Elvira gick strålande och nollade. Tyvärr hjälpte det inte då övriga laget drog på sig över 20 fel. Så himla synd. Vi hade verkligen haft chansen att ta pinne här. I small valde jag att starta med Winna först. Jag kände att hon kräver mer av mig än Divan och därför var det mera juste att starta med henne än att avsluta (skulle förstås ha gjort så redan tidigare). I alla fall lyckades vi få till en nolla. Sedan blev det tyvärr disk för både Ocki och Jack och när jag då skulle gå in sist med Divan hade jag inget att jobba för. Och jobba måste man om man ska nolla en hund på en krävande bana. Det blev alltså en disk också för Divan. Även här var det så oerhört synd för hade vi bara fått runt laget hade vi plockat en pinne.

Marginalerna var inte riktigt med I kortbentaste laget så det blev tyvärr inga pinnar den här helgen vilket innebär att vi inte har någon chans att få ihop de som behövs till SM. För 2+2 lever ännu hoppet. Vi har tre pinnar och tre återstår. Det kan gå. Hoppas, hoppas!

Inga kommentarer: