18 november 2012

Nynäshamn

Efter att ha gått upp kl 04 två dagar i rad var jag så trött igår kväll att jag inte ens orkade tänka på att blogga. Jag tittade på Så mycket bättre och sedan slocknade jag som en stock. Men nu är jag lite piggare och då kan jag passa på att berätta hur det gick igår. Det var alltså dags för mig och Winna att premiärtävla i klass 2. Tillsammans med A och Ocki åkte vi till Nynäshamn som arrangerade dubblerade klasser. Jag var så himla tävlingssugen så det var jättekul att äntligen få komma iväg (trots att jag var tvungen att gå upp så tidigt....).

Först av allt gick agilityklasserna och vi hade ett tidigt startnummer i första loppet. Kändes lite stressigt eftersom vi hade haft en del problem att hitta och därför var aningens sena. Winna gick riktigt fint (tyvärr ingen film) men fick en femma på kontaktfältet på balansen. Synd. Känslan var i alla fall bra och jag var riktigt nöjd. Andra loppet var kanske inte riktigt lika bra. Winna hittade egna vägar och jobbade mer på egen hand än med mig. Men vad gör väl det? Vi har kanske kommit till det steget i utvecklingen helt enkelt. Det där steget då hunden tar egna initiativ.

Sedan var det dags för hoppklasserna och första loppet där var faktiskt inget vidare. Winna gick ur slalom och var ganska seg. Sista loppet var en lätt fartig bana som kändes skön som avslut. Tyvärr gick hon ur sista pinnen i slalom och den här gången kände jag att det var viktigare att behålla fart och glädje än att ta om så det blev en disk. Loppet för övrigt var jag helt klart nöjd med.

Summa summarum är att det var riktigt kul att komma iväg och tävla. Jag tror nog att det är helt ok för Winna att börja i klass 2 nu. Det jag känner är att jag behöver sätta upp slalom i trädgården och köra igenom det lite då och då. Ridhusslalom är svårt för den lilla tjejen. Vet inte om hon inte riktigt orkar hålla i rörelserna för hon ser ut att tycka det är halt och blir dessutom väldigt långsam. Jag känner mig rädd att hon ska tappa sin fina slalomteknik.

Jag gick förresten en runda men hundarna i skogen idag. Vågade mig på att släppa även Elvira lös och idag gick det bra. Hon fick hålla sig nära och jag höll stenhård koll på henne hela tiden.

Inga kommentarer: