7 oktober 2012

Villervalla

Har man nu skaffat sig en vallhund så är det klart det kan vara roligt att se om den är intresserad av att valla. Själv kan jag absolut inget om ämnet men är naturligtvis nyfiken på det precis som på mycket annat när det gäller hundsport/hundaktiviteter. Kan man ingenting själv, och för den delen heller inte har tillgång till några får, måste man ta kontakt med någon som kan hjälpa en.

Vi åkte till Yvonne Öster i Linköping. Hon både kunde och ville hjälpa oss. Vi var fem stycken med 7 hundar av olika vallraser som fick prova på hur det gick till, det här med vallning. Eftersom nästan alla hundar var helt nya på området var det väldigt grundläggande med fåren i en liten fålla.

Hundarna hade lite olika beteenden, allt från att inte bry sig så mycket alls till att vara helt övertaggad och vilja hänga fast i fåren (vilket naturligtvis inte var tillåtet). Om det gick bra för Winna eller inte är jag inte kunnig nog att bedöma, men hon var definitvt intresserad av fåren och hon jobbade villigt men mest tillsammans med mig (på samma sida). Inte så gärna på andra sidan om fåren. Om jag var duktig då? Nja, som nybörjare har jag allt att lära. Det kändes ganska snurrigt faktiskt:)

Roligt hade vi allihop och det var aboslut inte sista besöket i den fårhagen.

Vi hade grillpaus också. Tänk vad gott det kan vara med korv och bröd ibland. Vilken toppendag vi fick. Sedan hade vi en fotograf med oss också så vartefter hoppas jag kunna visa lite fina bilder på Winna ibland fåren.

Inga kommentarer: