29 september 2012

Nu ska vi ut på tigerjakt

Idag skulle vi träffa A och hennes hundar vid Lillsjön i Åby för att ge oss ut på tigerjakt. Nävars, vi skulle spåra och det har jag aldrig gjort förut med mina hundar. Spännande värre alltså. Vi var lite tidiga så vi satt en stund och väntade i bilen medan regnet strilade utanför.

Så dök hon upp med sina fyra sheltisar och P:s två chihuahuor. Själv hade jag bara pudlarna med eftersom Winna var med P i Göteborg och tävlade lag. Regnkläder och gummistövlar på för mig och A och regntäcken på för pudlarna. Förbaskade SMHI som alltid progonstiserar käpprätt åt h...vete. De hade först lovat regn, sedan lite mindre regn och igår kväll såg det väldigt hoppfullt ut med uppehållsväder för större delen av lördagen. Men icke! Bara att köra på ändå...

Gulligaste A hade lagt åtta kortare blodspår med klövar i slutet. Alla hundarna fick alltså prova. Sheltisarna var förstås duktiga. De hade varit med många gånger förut. Chihuahuan Sushi var riktigt duktig och tog snabbt sitt spår. Theo visade inte så stort intresse för att spåra men tyckte målklövarna var desto roligare. Elvira var superduktig. Hon spårade sakta, sakta men väldigt noggrant. Det var verkligen roligt att se henne arbeta med näsan. Klöven brydde hon sig inte så mycket om men blev förstås godisbelönad istället. Det var ganska jobbig terräng för Theo så han fick åka på armen en hel del. När vi kom till vindskyddet var det skönt med fikapaus både för oss och hundarna.

En solig fin dag hade utsikten från vindskyddet varit jättefin men den dög bra i regn också.

När vi kom hem var det bara att ställa Elvira i duschen. Hon var våt, kall och smutsig. Theo med förstås, men det blev prio ett på Viran. Sedan matlagning och jag gjorde rotmos för första gången. Förr ringde jag alltid till mormor när jag var sugen på sådan mat, men nu får jag laga den själv. Det blev jättegott och mormor är nog stolt över mig någostans där i himlen eller vart man nu hamnar när man dör. Och mera stolt ska hon bli. Jag ska nämligen prova på att göra både kålpudding och fisk och spenat vartefter. Familjen gläds dock inte riktigt lika mycket:).

Inga kommentarer: