19 augusti 2012

Utställning...

...är inte riktigt min grej, men det är roligt att titta på alla fina hundar. Och det är roligt att träffa folk man känner, t ex Sofia på bilden (Stellas matte) som jag inte har sett på länge. Och Elviras tidigare ägare vars hund Ebba är med på bilden. Det är underbart att se utställningspälsade pudlar. De är så himla fina, men jag är inte ett dugg sugen på att ha mina egna i full frisyr. Det krävs alldeles för mycket arbete med det.

Den här gången stannade jag även till vid sheltieringen. Jag passade på att fråga två uppfödare om vilka "verktyg" de tycker passar bäst för sheltiepälsen. Jag hade nämligen fått i uppdrag av Pia att köpa en borste som skulle passa Ajajs tjocka päls. En borste med raka piggar utan plupp längst ut var väl vad de var ense om. Jag ville förstås veta vilket märke som är bäst men det fick jag inget direkt svar på. Jag köpte två borstar till att börja med för att se om det är tillräckligt långa strån och vilken mjukhet som är bäst. Sedan kan man ju köpa en exklusivare vart efter. Jag testade båda på Winna, som ju varken har speciellt mycket päls eller tovor så hon är inte den bästa testhunden. Jag kom fram till att jag gillade den långsmala borsten bäst. Får se vad Pia tycker.

Inga kommentarer: