29 april 2012

Tranås

Tillsammans med ett gäng hundkompisar har jag idag varit i Tranås och tävlat. Det blev en riktigt skön dag. Den började lite mulen men klarnade sedan upp till strålande solsken. För mig och Elvira var det individuell utomhuspremiär för den här säsongen och nu är vi igång på riktigt i klass 3. Det känns lite läskigt för vi har fortfarande så enormt mycket kvar innan vi platsar känns det som, men det är också väldigt roligt förstås. Vi började med agilityloppet. En ganska klurig bana med passager där det var lätt för hunden att välja fel väg. Elvira gick jättebra, skyhögt över förväntan, men i en enkel passage (där jag förmodligen slappnade av en sekund) drog hon bakom ryggen på mig och tog ett hinder snett åt sidan istället för det som låg rakt fram. Jag fattade ingenting. Men vi körde vidare och klarade alltså alla svåra passager. Jag kände mig riktigt nöjd trots disken.



Hoppklassen hade en, för mig och Elvira, riktigt svår slalomingång och ett väldigt geggigt underlag. Ett par ställen hade definitivt varit enklare att klara om bakombytena hade suttit där de skulle, men istället fick jag göra framförbyte på framförbyte. Efter att verkligen ha kämpat oss igenom banan nollade vi faktiskt på hinder. Fick tyvärr 0,59 s tidsfel. Det räckte till en 14e plats och vi fick vara med på prisutdelningen. Det känns som ett klart godkänt resultat då det var någonstans mellan 80 och 90 startande.

Fick med en film på Lena Riedel och Eo. Där kan ni se hur agilitybanan såg ut. Tyvärr drog de på sig fem fel i slutet av banan vilket var väldigt synd på ett i övrig toppenfint lopp.

Inga kommentarer: