15 september 2011

Nostalgitripp

Tänkte gå promenad med hundarna i skogen vid SOK-stugan men när jag kom dit var det ganska många bilar där så då hade jag ingen lust längre. Funderade lite på vart jag då skulle ta vägen och bestämde mig för att åka till mitt gamla land.

Visste förstås att det skulle kännas nostalgiskt att åka dit men var inte beredd på den känslostorm som formligen smackade rätt upp i ansiktet på mig. Älskade vyer, älskade minnen, älskad liten stuga. Mormor vad jag saknar dig just nu.

När jag sedan gick runt i området gick det värsta över. Då kändes en annan typ av sorg. En sorg över hur området exploateras värre och värre för varje gång jag kommer dit. Jag är glad att min morfar slipper se eländet. Om man nu väljer att bo ute på landet, varför vill man då att det ska se ut precis som i stan? Varför gör man en stenöken av tomten och bygger trätrall i storleksordning som en fotbollsplan? Jag förstår faktiskt inte. Det finns förstås också de som bygger hus som passar in i miljön. Som behåller lite mera stugkänsla. Det tycker jag känns mycket trevligare.

2 kommentarer:

Linda sa...

Önskehemsvägen? Ser jättemysigt ut :-)

Maria sa...

Husby Slottsvägen:)