16 maj 2010

Mentalbeskrivning

Så var det över. Dagens roliga tillställning där Elvira och ett antal andra pudlar skulle metalbeskrivas. Elvira skötte sig så fint, så fint och jag är nöjd med resultatet. Vad som är ett bra resultat är såklart individuellt för varje hund, berorende på vad man vill ha. Elvira kampade bra i första momentet och var kontaktvillig och tillgänglig. När det gällde förföljande och gripande brydde hon sig inte överhuvudtaget, vilket var förvånande. Hon som alltid brukar vara jaktintresserad. Att hon inte brydde sig tyckte jag var toppen. Jag vill absolut att hon ska välja mig före jakt.

När man skulle stå passiv och inte göra något i tre minuter åt hon gräs, pratade lite men höll sig mestadels stilla. Vid avståndsleken tittade hon på personen men var inte intresserad av att gå fram. Ingen aggressivitet eller rädsla, utan hon valde mig och det tackar jag för.

Överraskningsmomentet där overallen dras upp mitt framför ögonen klarade hon jättebra. Hon blev förstås rädd men övervann sedan rädslan och gick fram. Här pratade testledaren om dådkraft. Bra tydligen. Se film.


Ljudkänslighet. Här tyckte hon det var rätt läskigt först men även här kommer hon fram vartefter. Ingen kvarstående rädsla men visst intresse. Se film.


Spöken. Ungefär som på de två ovanstående. Rätt läskigt först men hon går fram när jag är där och pratar och tar bort huvorna på spökena.

På skott hade hon en 1:a. Jättebra alltså. Summan av allt är att hon är en trevlig, social, positiv hund som vill vara med sin matte i första hand. Hon visar ingen aggresivitet och hon övervinner sina rädslor. Jag är toppennöjd.

4 kommentarer:

Carina o CO sa...

Vad kul!!! Nu väntar jag på att få se filmerna :-D

Anonym sa...

Vad härligt. Skönt att du är nöjd med lilla tjejen!!
Lotta

Annette sa...

Toppen Maria! Härligt med en trygg hund. Vi ses Annette

fantasi sa...

Kul det gick så bra på testet.lp1 trollmarie tackar för grattisarna