25 maj 2009

Kurs för Annika Aller - dag 1

Så var det dags för den efterlängtade agilitykursen för Annika Aller. Det är så himla roligt och utvecklande att få gå kurs. Man behöver verkligen det för att få en möjlighet att gå framåt. Jag hade med både Stella och Elvira och varvade övningarna mellan dem. De var jätteduktiga båda två, men de är också väldigt gröna båda två. Det märktes extra tydligt när vi körde en övning som fokuserade på slalom. Stella kan vänsterslalom rätt skapligt men är inte på något sätt självständig utan jag måste vara där och stötta hela tiden. Högerslalom kan hon inte alls, tyvärr, så det är väldigt hög prio på att börja träna det. Det är det svåra med att träna med någon annans hund. Man tränar inte lika ofta och man kan inte köra korta slalomövningar i samband med promenad vilket kan vara bra när man kör pudel för de brukar inte vara så bra att traggla med:).

Elviras slalom är absolut inte på den nivån att det ens går att köra en övning som fokuserar på ingångar från olika håll och vinklar. För hennes del räcker det att bara köra 4 pinnar än så länge.

I en annan övning tränade vi framförbyten och blindbyten. Den övningen funkade toppen på båda hundarna. Kul med blindbyten för det kör jag i princip aldrig. Kanske ska börja med det nu när jag har nya hundar. Man sparar ju faktiskt en hel del tid.

Efter en heldag på klubben är man nu rätt trött och mör så jag gissar att både jag och hundarna kommer att sova gott. Ja, Theo var också med, fast han fick bara köra en övning med pinnarna på backen (som vanligt). I övrigt fick han agera sällskapshund men det är ändå mera ansträngade än att vara hemma och sova större delen av dagen:). Nu ser vi fram mot en lika givande och rolig dag imorgon.

Inga kommentarer: