15 mars 2024

Kastar in handduken

Ikväll var jag och Yoshi i Motala för att för tredje gången försöka få till ett godkänt doftprov. Tredje gången gillt liksom. Men nej, så blev det inte.

Den här gången höll jag mig till min strategi, men det hjälpte inte. Vi blev diskade för han krafsade för hårt på kartongerna 🙄.

Han är ju så galet duktig på träning men pallar inte riktigt miljön i provsituationen. Okänd plats och massor av läskiga hundar som har varit inne före honom. Då lyckas han inte fokusera på uppgiften utan nosar runt på allt annat. När han sedan börjar engagera sig i kartongerna blir det lite chansartat och han markerar på någon randomkartong. När jag då vill att vi går vidare markerar han på en annan och då ännu hårdare men ändå inte rätt. Går vidare och markerar på rätt kartong men lite mer vildsint krafsande och så får man uppenbarligen inte göra enligt domaren 😇.

Vad gör vi nu då? Pausar lite tror jag. Sedan får vi ta nya tag och träna om markeringen. Vi behöver också träna på andra ställen och med andra hundar.

Eller så skiter vi i tävlingsmomentet och tränar för att det är kul bara. Vi får se.

Inga kommentarer: