1 januari 2019

Sammanfattning av 2108

Januari

Januari handlade mycket om Elviras mående. Positiva dagar med hopp om förbättring och sämre dagar med ångest och oro. Det som vi från början trodde handlade om att hon hade ont i ryggen visade sig vara trasiga njurar.

Vi bytte bil och för första gången kom en BMW in i familjen.

Det kom snö och vi åkte längdskidor. Jag påbörjade träningen inför den ångestladdade Stafettvasen.

Februari

Vi åkte till alperna med jobbet. Den här gången till Bad Gestein. Vädret var inte toppen, men en trevlig resa ändå.

Ännu skönare var det att komma hem igen till sambo och hundar och härligt snöväder.

Träningen inför Stafettvasan fortsatte. Var så glad att det fanns snö och spår hemomkring.

Vi var hundvakter åt både AjAj och Arya samtidigt ganska länge och sambon bad att han aldrig skulle behöva utsättas för att gå med fyra hundar samtidigt igen :).

En dag som började härligt vändes till ren panikångest.

Hundarna hade varit ensamma en stund och när sambon kom hem hittade han en tom tuggimmipåse. Jag googlade och konstaterade att xylitol var extremt giftigt för hundar. Ringde Valla och fick rådet att åka dit och kräka alla fyra hundarna. Sambon och jag skulle mötas upp i stan och när jag öppnade bagageluckan hade någon av hundarna kräkts massor. Vi räknade och räknade och fick ihop 15 tuggummin och det var ungefär vad som borde ha funnits i påsen. Arya visade sig vara den som hade ätit och kräkts för hon luktade menthol. Resan till Valla avblåstes men oron fortsatte i tre dygn innan faran var över. Tack gode Gud att allt gick bra.

Mars

Vi åkte till Sälen och körde Stafettvasan med jobbet. Det vi var mest rädda för var kylan för det hade varit väldigt kallt innan. Bara stackars Eva som körde första sträckan fick riktigt kyligt. Sedan blev det varmare under dagen och jag hade alldeles perfekt väder när det var min tur. Jobbigt som tusan var det, men vi gjorde det. Allihopa. Är riktigt stolt över oss även om vi inte fick någon superbra tid kanske.

Mars blev för övrigt månaden jag helst vill glömma. Jag var tvungen att fatta beslutet att låta Elvira somna in. Min alldeles speciella underbara Virrpanna, hon som var min skugga och min själ. Hon som liksom kröp innanför skinnet på mig. Som jag älskade denna hund. Det gjorde så fruktansvärt ont och jag var så oerhört ledsen och är det fortfarande.

Jag hoppas hon och Theo springer tillsammans på de evigt gröna ängarna. Själv har jag ingen pudel längre och det känns väldigt, väldigt tomt och konstigt.

Tur att den älskade lilla sheltien finns kvar som ett ljus i tillvaron och i vardagslivet. För hundträningen tappade jag helt motivationen ett bra tag.

Vi åkte till fjällen. Hade fantastiskt fint väder och riktigt härliga dagar.

Och bäst av allt var att både barn och hundar var med.

April

Våren kom och Arya och jag åkte till Nynäshamn för att springa årets första utomhustävling. Det var sjukt lerigt och gick alldeles skitdåligt.

Det största som hände i april var min brors bröllop. Så glad för deras skull.

Valborg firades med bästa vännerna.

Maj

Arya och jag hade det kämpigt och fick inte till det agilitymässigt. Vi gick på kurs för Lilly Leete och fick lite boost och nytändning.

Sambon sprang Grabbhalvan.

AjAj och jag var med på landslagsuttagningen (som vi i Söderköping arrangerade även detta året). Det gick inget vidare. Vi hade inte den där härliga känslan tillsammans som vi brukar ha. Vi var inte samtränade, jag hade varit dåligt motiverad till hundträning hela våren efter Elviras bortgång och det där att arrangera och tävla samtidigt är ingen bra kombination. I synnerhet inte på en så viktig tävling. Men vi fick springa roliga banor och blev ännu en erfarenhet rikare.

Vi åkte till Göteborg. Sambon sprang Göteborgsvarvet.

Jag hejade och passade på att gå på Liseberg och åka karuseller.

Elvira skulle ha fyllt 11 år och saknaden efter henne gjorde fortfarande precis lika ont.

Det nya SM-kvalåret började och vår laghund Jack gick i pension. Istället fick pudeln Kakan vara med och namnet på laget ändrades till Forza Sörping.

Maj var en oerhört varm månad och vi avslutade med närmare 30 grader och bad i Husbyvik.

Juni

Anna och jag åkte till Haninge och tävlade. Winna tog en hoppinne, vilket inte hör till vanligheten. AjAj var löptikstokig och inte helt fokuserad på att tävla.

På hemvägen gjorde vi en mysig utflykt till Trosa.

Sonen och hans flickvän tog examen som lärare (F-3).

Hela familjen var med och firade och vi var såklart grymt stolta.

Vi firade min systerdotters student.

Och min brorsons skolavslutning firades med familjetrekamp.

Dottern köpte en bil för att kunna ta sig till sommarjobbet.

Familjen spelade midsommargolf. Vännerna var lite kinkiga med vädret och stannade hemma. Dom sammanstrålade vi med senare för lunch på golfrestaurangen och efter det ett alldeles vanligt midsommarfirande.

Vi åkte till Sundsvall för att spring agility-SM. Bästa "Laget före jaget" låg på tredjeplats efter första dagen men blev tyvärr diskade dag två :(.

Jag fick ytterligare en chans att springa individuellt med Ferrarin (AjAj). Vi var grymma i kvalloppen och tog oss till finalen. Där gick det nästan, men bara nästan. En underbar bana och ett underbart lopp. Men disk.

Men som jag älskar att springa agility när känslan är på topp och så roligt vi har tillsammans både hundar och människor.

Även under SM kom saknaden över Elvira över mig. Hon var också kvalad med sitt lag. Vi som så gärna hade velat vara med. En annan pudel fick springa i hennes ställe.

Juli

Semester och massor med jordgubbsplockning.

Extrem värme och mycket bad.

En fantastisk tripp till Mora med otroliga resultat, härliga bad och skojigt umgänge.

Vi tältade på Öland. Det var sjukt varmt. För varmt.

Det var mysigt att dottern följde med. Arya hade hellre velat stanna hemma. Hon gillade inte att tälta och hon tyckte det var jobbigt att följa med på restaurang. Hon är inte så miljötrygg tyvärr. Winna älskar att hänga med på det mesta. Bara hon får vara med är allt på topp.

Vi åkte till Gagnef och tävlade. Lika kul som vanligt men tyvärr inte samma stuga som vanligt. Inget fel på den här men den andra är liksom lite mera speciell.

Många fina resultat blev det.

Augusti

Vi åkte till Gotland med vännerna och hyrde elcyklar. En resa över dagen men vi hann med en hel massa saker. Elcyklar var verkligen en hit.

En tripp till Harstena för att fira min bror som fyllde 40 år.

Kräftskiva.

Tävling i Fellingsbro med lyxlirarliv i husbil. Mera kräftor åt folket.

Augusti betydde som vanligt massor av födelsedagsfiranden.

Och ännu mera tävlingar såklart. Är så glad att jag fick låna AjAj hela tävlingssäsongen. Inte kul att Pia har varit skadad såklart, men väldigt roligt att få springa med Ferrarin.

Sedan kom då den pissiga nyheten att Winna hade brutit tån. 10-12 veckors vila hade vi framför oss. Tror egentligen att det hände redan när vi var i Fellingsbro. Men hon visade ingen hälta förrän långt senare.

September

September är lagtävlingarnas månad och Forza Sörping fick springa med tre hundar hela tiden. Visst tog vi en del pinnar men blev inte SM-klara på långa vägar.

Arya har också ett lag, Sörpings Glada och i Södertälje fick de sin första och årets enda SM-pinne. Gissa om vi var glada.

Anna och jag var på husbilsäventyr igen. Den här gången åkte vi på kurs till Jenny Damm. Hur kul som helst. Två besök på Ullared blev det visst också.

För 10 år sedan var vi på Mallorca. Och nu var det dags igen. Tillsammans med familjen på min sida.

Vädret var ganska varierande kan man säga.

Men vi hade det fint tillsammans.

September bjöd på mycket fint väder och många härliga promenader tillsammans med hundar och vänner.

Oktober

VM i agility hölls i Sverige detta år. I Kristianstad. Självklart var vi på plats och hejade.

Winna och jag tävlade rallylydnad för första gången på väldigt länge. Det gick över förväntan. Inte tillräckligt med poäng för ett kvalitficerat resultat (79p) men oändligt mycket mer än förväntat. Det väckte lite hopp om framtiden.

Även oktober var otroligt varm och skön. Till och med så hundarna badade.

En alldeles fantastisk höst.

November

Jag upptäckte hur roligt det kunde vara att plocka svamp. Jag som aldrig har hittat några, blev så lycklig när jag hittade mitt alldeles egna svampställe. Allt tack vare att Winna behövde traska runt i blåbärsriset utanför stigarna i skogen för att bygga muskler.

Winna fick äntligen börja träna lite agility igen. Det var ren skär lycka att få springa med min alldeles egna hund.

Östgötamästerksap i agility och vinst med laget där jag sprang med AjAj och Kakan fick hoppa in istället för Winna.

Arya sprang fina lopp i Ulricehamn. Tyvärr har vi inte lyckats få ordning på kontaktfälten så några pinnar i agilityklass har hon ännu inte lyckats ta.

Dottern pluggade i Brighton under höstterminen och vi var förstås där och hälsade på.

Hade alldeles fantastisk tur med vädret. Brighton var verkligen jättefint.

Vi var ett par dagar i London också.

December

Sonen och hans flickvän köpte lägenhet och till den 1 december var det äntligen dags för dem att flytta från sina tidigare 30 kvm till nya 86 kvm. Gissa den känslan. Mycket att styra med.

Skönt med en stunds lugn och ro och fin julstämning när det var dags för Luciakröning i kyrkan.

Dottern kom hem från Brighton. Härligt att få hem henne.

Winna fick äntligen tävla igen för första gången efter tåskadan. Det gick lysande. Hon blev klubbmästare och vann den största och fulaste rosetten jag sett. Så stolt och glad över henne.

Sonen skulle fira jul i fjällen med flickvännen och hennes familj. Vi fick fira lilljul med dem innan jul istället.

Winna fyllde 8 år. Usch vad tiden går.

Jag började äntligen känna mig redo att skaffa en ny liten hund och dottern och jag åkte till Kalmar för att träffa Julia, en alldeles bedårande liten sheltieflicka på 7 månader. Planen var såklart att hon skulle få följa med hem, men tyvärr var hon lite väl liten för att passa som min nya agilitystjärna. Vi åkte hem utan hund och hon fick istället förgylla tillvaron hos en annan familj. Kände mig så besviken. Men jag hoppas och tror att jag gjorde rätt val.

På julafton gjorde vi något som vi aldrig har gjort förut. Vi började dagen med julagility och paketapportering i LarsA-hallen. Det var en bra start på dagen och sedan löpte julfirandet på som vanligt. Julafton med min familj och juldagen med sambons familj. Alldeles förträffligt.

Dagen innan nyårsafton åkte vi till Ulricehamn och tävlade tre hopplopp med lagen. Forza kunde äntligen starta med fyra hundar och det gick alldeles lysande. Tre SM-pinnar och vi lyckades alltså kvala till SM i Klippan 2019. Härligt slut på ett för övrigt ganska sorgligt hundår.

Och så avslutningen på året. Bästis M som fyllde 50 år och arrangerade en nyårsfest som hette duga. Väldigt, väldigt roligt.

Nu ser vi fram emot 2019 som förhoppningsvis ska bjuda på många nya roliga upplevelser. Jag hoppas också att Winna och Arya ska få vara friska och hela och att en liten lillasyster ska flytta hem till oss så småningom.

Inga kommentarer: