29 maj 2017

Lilla Vargen i Katrineholm

Igår var det tävling för Arya igen. Det skulle bli ordentligt varmt så mina hundar fick stanna hemma med husse. De tycker nog jag är väldans elak som bara hittar på en massa roligt med Arya.

Tre lopp den här gången. Två agility och ett hopp. Förhoppningen var att banorna skulle vara trevligare än sist. Och det var dom. Synd bara att gungan var under all kritik. Den var av den där gamla lätta typen som slår upp igen efter att den har slagit ner. De små hundarna fick åka upp och ner flera gånger. Det var ingen trevlig upplevelse kunde man se. Många hundar tvekade när de sedan skulle upp på balansen, osäkra på vad det var för hinder egentligen. Eftersom Arya har lite obehagskänslor för gungan bestämde jag mig för att ta i den och hålla emot på nedvägen. Strunt samma att vi skulle diska oss. Huvudsaken var att känslan för Arya blev bra.

Nåja, vi kom inte ens till gungan (tredje hindret) innan vi var diskade för Arya bestämde sig nämligen för att tjuvstarta. Det kan jag ju liksom inte tillåta så det var bara att börja om och diska oss redan på första hindret. Det blev alltså ingen bra start, det var ingen bra gunga, och hela loppet gick faktiskt skitdåligt. Ett riktigt katastroflopp:).

Hoppbanan verkade riktigt rolig. Mycket spring och mycket handling. Och roligt hade vi. Tyvärr gick hon ur sista porten i slalom och stack på tunneln som kom efteråt. Disk igen. Men många sekvenser i loppet var riktigt fina och känslan på topp.

Så till sista loppet. En agílityklass där gungan inte var med tack och lov. Den verkade också väldigt rolig. Faktum är att vi nog faktiskt gjorde vårt bästa lopp hittills. Visserligen med 15 fel i slalom, men resten kändes fantastiskt bra. Bra driv där hon vågade ta linjen istället för att fråga mig. En sådan härligt känsla. Snacka om att självförtroendet åker berg- och dalbana, både för mig och hunden :)

Inga kommentarer: