7 maj 2016

Ledsen

Så var det dags för sista kvaltävlingen till SM. Fyra lopp = fyra chanser. Jag körde med både Elvira och Theo idag med. Vi var nära. Väldigt nära i ett av loppen. Elvira hade nollat och med Theo fick jag också till ett jättefint lopp. Tyvärr fick Ayla en sketans vägran på en tunnel. En vägran som inte borde ha kommit. Men hundar är inga maskiner. Det händer oförutsedda saker. Vi kom fyra i det loppet och utan den vägran hade vi vunnit. Om inte om... 

I ett annat lopp kom vi trea men det var förstås bara två pinnar.. 

Men Elvira, min Elvira, hon är inne i en riktigt bra period just nu. Hon har gått så fint. Två nollade lopp och två med fem fel. Men känslan är bra och hon har inte hoppat en massa på mig. Det är roligt att köra med henne. 

Det allra sorgligaste är att vi nu löser upp laget 2+2. Vi har tävlat tillsammans i många år. Typ sex eller nåt. I lite olika konstellationer. Jag blir faktiskt tårögd när jag tänker på att det var sista gången idag. Jag kommer sakna mina fina lagkamrater. Visst, vi har haft svårt med resultaten men jag tycker så mycket om dem. Tur vi träffas på tävlingar ändå framöver.

Och sorgligt känns det att inte ha något lag till Elvira. Jag tycker verkligen om att tävla lag. Kanske hittar vi nya lagkamrater. Vi får se. Tiden rinner iväg. Elvira blir nio nu i maj. Hon är ingen ungdom längre. Men jag satsar hellre på lag än individuellt med henne så hoppet får leva kvar ett tag.

Winna då? Ja, hon har också tävlat med sitt lag Ajwistja idag. Vi började med att vinna första hoppklassen. Det var ju kul. Men det kändes ändå inte kul för Winna var trött och hade ingen direkt fart. I andra loppet gick det sakta, sakta. Men då kom jag på att jag hade blivit den hetsiga lagmänniskan Maria. Det får jag absolut inte bli för det finns inget som dödar fart så mycket som när jag ställer krav.

I tredje loppet hade jag den ljusa rösten, sprang långa vägar så jag inte sprang ifrån henne, men då sprang hon ifrån mig och in i fel tunnelingång. Sista loppet gick hyfsat men hon gick ur sista portarna i slalom.

Jag har ångest för att hon inte springer på. Mår hon bra? Har hon ont? Eller är det bara dålig ork eller skendräktighet. Jag önskar att hon kunde prata...

Inga kommentarer: