31 december 2015

Utvärdering av mål

Kanske dags att titta lite på hur det gick med hundarnas mål för 2015. Såhär skrev jag:

Elvira
Hon fyller åtta år i år och vi är där vi är. Hon fokuserar mer på mig än på hindren i agilityn. Hon lär inte sluta att hoppa mot mig när hon inte får tillräckligt snabb info om vad hon ska göra. Men hon älskar att köra agility och det gör jag med. Vi gör alltså det bästa vi kan och ser framförallt till att vi gör det med glädje. Har vi tur får vi även med oss en del resultat. Klart det vore roligt med cert. Klart det vore roligt med SM. Men det blir som det blir. Har funderat på att hoppa av laget, men inget är bestämt ännu. Vi får se vad vi kommer fram till. Kanske startar vi i rallylydnadens avanceradklass och om vi gör det vill vi förstås ha RLD A-titeln :)


Det där med att vi är där vi är stämmer bra. Individuellt har vi tävlat kravlöst under året och försökt att bara gå in och ha roligt. Ibland känner jag mig ledsen över att vi inte blev bättre än vad vi blev. Jag tycker att Elvira har så stor potential egentligen. Hon har ju snabbhet, styrka och vilja att springa men jag har aldrig lyckats få henne att fokusera framåt. Stort träningsmisstag från mitt håll antar jag. Nåja, hon är min fina älskade pudeltjej oavsett agilityreslutat.

Årets höjdpunkt var ju att vi tog oss till SM med laget. Som vi har kämpat genom åren för att komma dit. Elvira nollade hopploppet och fick en femma i agilityloppet. Hon var superduktig och jag var riktigt nöjd med bådas vår insats. Detta ledde till en nytändning och vi körde vidare med vårt lag även detta år. I dagsläget har vi fyra av sex pinnar så hoppet om SM 2016 lever vidare.

Rallylydnad har vi inte ägnat oss åt överhuvudtaget det här året. Dels tycker inte Elvira att det är jätteroligt och dels vill jag ha något att jobba med när hon blir för gammal för agilityn. Vi sparar alltså lite på rallyn och får se när vi tar upp den igen.

Winna
Funderar på vad jag ska våga tro på här. I första hand är målet att få upp farten i agilityn ytterligare. Det behöver vi för att kunna klättra ännu lite högre i resultatlistorna. Ett annat mål är att förbättra kontaktfältet på balansen. Gör vi inte det är vi inte konkurrenskraftiga. SM vill vi till förstås. Individuellt i första hand. Hur laget kommer att se ut nästa SM-år är inte klart. I dagsläget har vi en hund som är skadad och även hundens förare. Hunden ska opereras i januari och efter det vet vi mera. I rallyn har vi kommit till mästarklassen. Jag hoppas vi ska kunna starta där och även få titeln RLD M. Dock har vi ett problem med momentet bärande av föremål. I dagsläget vet jag inte hur vi ska lösa det men det får väl bli ytterligare ett mål, att hitta en sådan lösning.


Farten har vi väl kanske inte lyckats få upp. Vi har haft en hel del lopp där vi nollat men ändå hamnat precis utanför pinnplats. Kontaktfälten på balansen jobbade vi stenhårt med inför SM och de har definitivt förbättrats. Vi fortsätter jobba på att de ska bli snabbare. Och SM 2015 kom vi alltså till både med laget och individuellt. Individuellt nollade vi hopploppet dag ett men hamnade långt ner i resultatlistan. Sedan blev det disk i agilityloppet dag två. I laget fick vi ta in en lånehund då lagmedlemmen Ockis skada blev så illa att hon till slut fick somna in. Vi kämpade oss till en fjärdeplats och det kändes som en seger i sig. Till det nuvarande SM-året tog vi in en ny medlem och laget fick namnet Ajwistja. Det visade sig bli ett riktigt dreamteam och vi är redan SM-klara för 2016.
Även individuellt är vi klara till SM 2016.

Rallylydnaden har vi inte ägnat mycket tid. Vi startade i mästarklass på hemmaplan i våras och lyckades med ett kvalificerat resultat. Då kände jag mig taggad att fortsätta och vi gjorde ytterligare en start i Norrköping som gick skapligt men med misstag från min sida och utan kvalificerade poäng. Sedan vet jag inte vad som hände. Winna ville inte längre. Vi gjorde ett par starter till men hon vägrade göra något alls på banan. Blev bara låg och obekväm.

Förmodligen har jag lagt för mycket press på henne utan att jag egentligen vet om det. Jag tycker jag försöker gå in och bara peppa och utan att pressa. Det är ingen nervositet det handlar om utan förmodligen önskan om resultat. I vilket fall som helst tappade vi gnistan. Väldigt synd för Winna kan så mycket och tycker ju egentligen att rallyn är rolig. Träningen som vi skulle ägna oss åt under hösten/vintern har runnit ut i sanden. Vi hade bokat in varannan torsdag men pga jobb/födelsedagar och annat har jag inte kunnat vara med vid mer än ett tillfälle. Synd. Bärande av föremål har vi inte lyckats lära in ordentligt men i de starter vi har gjort har det momentet inte ens varit med turligt nog.

Men som sagt, det allra, allra viktigaste målet är att vi har roligt tillsammans, att vår vardag fungerar, att vi mår bra. Allt annat är bonus!

Vi har haft massor av roligt tillsammans!! Vardagen fungerar bra! Vi mår bra, för det mesta i alla fall. Winna har haft lite ont i ryggen emellanåt och jag har bestämt att hon ska gå kontinuerligt till Ywonne för ultraljudsbehandling i underhållande syfte. Vi har också införskaffat en Novafon så jag kan behandla även på hemmaplan vid behov.

Inga kommentarer: