23 november 2014

Running contacts

Det här med kontaktfälten är ett ständigt återkommande bekymmer. Hur kan jag som instruktör tala om att det är oerhört viktigt att man har ett kontaktfältsbeteende och sedan själv strunta i att lära in det på mina egna hundar? Jag måste nog vara lite dum i huvudet.

Med Winna var det ju så lätt förut. Hon hoppade aldrig och man kan säga att vi hade någon form av runnings. Men så kom lite mera fart och säkerhet och med det även hoppade kontaktfält på balansen.

Just nu har vi inte haft några hopp på ett tag men vi har heller inget befäst beteende vilket innebär stor tidsförlust. Det blir någon sorts långsam nedfart med halvstopp längst ner. Jag MÅSTE göra något åt det.

Två plus två eller runnings? Vill ha runnings men vet inte hur jag ska bära mig åt. Två plus två är lättare att lära in men jag har egentligen inte råd med ens den tidsförlusten en kortare stopp innebär. Suck...

Inga kommentarer: