30 augusti 2014

Så nära, så nära, men bra ändå

Jag åkte till Flen idag för att tävla individuellt med flickorna. Skulle ha åkt med C och Grappa men C blev sjuk. Trist att åka själv, men turligt nog fanns andra vänner på plats. Två hopplopp och ett agilitylopp per hund gav många chanser till fina lopp och placeringar. Elvira var fantastiskt duktig idag och nollade alla tre loppen. Winna var också duktig, men tyvärr tre disk.

Första hoppklassen var en snabb och ganska enkel bana och hur bra Elvira än gick så räckte det inte längre än till en sjätteplats. Det var bara fem pinnar... Winna var taggad som tusan och var så himla bra, MEN... hoppade snett över långhoppet och då blev det förstås en disk. Jag hade så gärna velat sett tiden på det loppet. Kanske, hade den kunnat räcka till en pinne.

Andra hoppklassen innehöll mycket mera handling och var klart roligare. Med Elvira fick jag till det riktigt bra och här räckte det ända fram till en andraplats. När man kommer så högt i resultatlistan tänds förstås hoppet om ett cert. Ofta är det ju fullcertade hundar som vinner, men självklart inte denna gång. Inget cert, men väl en SM-pinne. Winna började bra men sedan tog jag henne lite för hårt i näsan (inte handgripligen förstås:)) och råkade dra ut henne för tidigt i slalom och sedan blev resten av loppet helt ofokuserat från min sida. Inte Winnas fel.

Sist ut var agilityklassen. Elvira gick bra, men våra kontaktfält kostar alltför mycket tid. Sedan kom jag lite fel på upploppet så trots en nolla räckte det inte ända fram. Ännu en sjätteplats och fem pinnar. Blä vilken otur. Om vi hade haft stolpe in istället för stolpe ut hade vi kommit hem med tre SM-pinnar och ett cert, men istället blev det en SM-pinne. Tro nu inte att jag är missnöjd, för det är jag inte. Elvira har varit jätteduktig och gått som tåget <3. Winnas agilitylopp gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. I början av loppet låste hon på en tunnel och den satt hon i som en smäck. Först en gång och sedan en gång till. Efter det tog jag mig i kragen och körde färdigt tävlingsmässigt och hon då gick hon jättefint.

Det blev en finfin tävlingsdag. Jag behövde inte åka hemifrån förrän strax efter 11, alltså sovmorgon. Tävlingen var på hyfsat nära håll. Vädret har varit perfekt. Banorna roliga. Lagom stora (eller små kanske) startfält. Duktiga hundar och hygglig matte som i alla fall har kommit ihåg banorna. Tack Flens BK för en trevlig och välarrangerad tävling.

Inga kommentarer: