4 augusti 2014

KM rallylydnad

Ikväll var det klubbmästerskap i rallylydnad på Söderköpings Brukshundklubb. Jag startade med båda tjejerna. Winna i avancerad klass och Elvira i fortsättningsklass. Och vilka flickor jag har. Elvira var först ut och gjorde sin allra första start i fortsättningsklassen. Jag jobbade hårt med henne och det resulterade i en fin attityd och en jättebra runda. Hon har en konstig förmåga att höja sig på tävling. Lite finlir som kunde ha varit ännu bättre men jag kände mig jättenöjd och glad när vi var klara.

Winna var som vanligt taggad och hur duktig som helst utanför plan, men så fort vi gick innanför banden åkte näsan i backen och hon var 100% ofokuserad. Jag slet för att ta oss igenom och kände mig allt annat än nöjd när vi var klara. Jag undrar verkligen varför det blir sådär när vi ska tävla. Jag är inte det allra minsta nervös och förstår faktiskt inte. Kanske någon annan kan se vad som händer.

Hur som haver så fick Elvira ihop 95 p i fortsättningsklassen och det räckte till en fantastisk andraplats. Det kändes jättebra för det var många duktiga ekipage på plats (11 st). I avanceradklassen var vi bara tre och ingen lyckades väl med någon jättebra runda så Winnas 79 p räckte helt otippat till en vinst! Jag är omåttligt stolt över båda hundarna även om jag vet att Winna kan prestera långt mycket bättre än vad hon gjorde ikväll.

Inga kommentarer: