23 mars 2014

Rally i Flen

Jag och tjejerna har varit i Flen och tävlat rallylydnad. Först ut var Winna i avanceradklassen. Hon kändes lagom taggad och jag var lugn och förväntansfull. Men så gick vi in på planen och då kändes hon lite mesig och tveksam. Låg liksom. Ville knappt sätta sig och var inte alls sådär rapp som hon brukar vara. I alla fall tog vi oss igenom ganska skapligt och det kändes som om vi gjorde alla moment om än lite saktfärdigt. Jag försökte analysera varför det blev så tveksamt och tror att det kanske beror på mitt kroppsspråk. Jag tror att jag kanske lutar mig över henne och liksom kräver istället för att peppa. Det blir lätt så när hon går igång och skäller (vilket hon ju har en förmåga att göra). På något sätt vill jag lugna men då blir jag för hård. Jag ska tänka på det till nästa tillfälle.

Elviras nybörjarklass var en ganska tråkig simpel bana. Vi gjorde alla moment och det enda som inte kändes toppen var att hon trasslade in kopplet mellan benen och det tog lång tid innan vi lyckades rätta till det. Det roliga med Elvira är att hon lever upp lite mer när det är tävling. Hon tycker ju inte att rallyträningen är särskilt rolig, men när vi tävlar är hon mycket mera på tå. Det är kul!

Efter att vi hade tävlat klart blev det en otroligt lång väntan på resultaten. Det var visst datorstrul och de fick räkna allt manuellt. Vi väntade och frös, för trots att vädret var ganska soligt så var det blåsigt och rätt kallt. Till slut blev det i alla fall klart och då visade det sig att det var värt att vänta på. Winna fick ihop 73p och fick därmed sitt första kvalificerade resulat i avanceradklassen. Så himla kul. Ännu bättre hade det varit om jag hade läst skyltarna ordentligt för 10 poängs avdrag för att jag satte henne innan jag skickade på hinder istället för att skicka direkt kändes väldigt onödigt. Sedan fick vi 10 minus på en annan skylt också (sitt, stå, ligg) där hon inte lade sig ordentligt. Men det bästa av allt var att vi klarade backa tre steg, som vi har haft väldiga problem med.

Elvira fick ihop hela 98p och kom på tredje plats. En bris och en poängs avdrag på helheten, vilket jag misstänker berodde på det där koppelstrulet. Hennes attityd var det definitivt inget fel på. Jag är galet nöjd. Därmed har hon också fått sin första titel, RLD N Bloomsteens She's the One! Kanske ska vi ändå satsa även på fortsättningsklassen :).

Inga kommentarer: