13 oktober 2013

Söndag - rallylydnadstävling

Jag kan väl erkänna att jag var lite trött imorse när det var dags att åka på tävling. Tur att det inte var banvandring förrän kl 09.00 och att jag inte skulle åka längre än till Finspång. Fortsättningsklassen var först ut och det innebar att Winna startade först av mina hundar. Jag är ju sällan nervös när jag tävlar men lite orolig var jag att Winna skulle vara nosig och tråkig och framförallt att hon skulle fastna i åttans frestelse som visade sig vara böcklingpastej. Ja det var en boll också, men det där med leksak behöver jag knappast oroa mig för. I alla fall hade jag tagit med mig riktigt mumsigt godis, dvs Mamma Scans köttbullar och grillad kyckling. Jag matade på en del innan och Winnas fokus låg helt klart på mig den här gången. Hon gick så fint och jag var galet nöjd när vi gick i mål. Att vi skulle få godkända poäng rådde ingen tvivel om. Frågan var bara hur många. När vi tävlar rallylydnad bryr jag mig egentligen inte så mycket om vilken placering vi får, bara vi får godkända poäng. Men såklart är det roligt att hamna högt upp i resultatlistan. Och det gjorde vi. En andraplats och 97 poäng. Vann gjorde L och Malva på 98 poäng så vi var tätt intill. Dubbelt Söderköping på pallen, wow!

Efter många timmars väntan var det dags för Elvira att debutera officiellt i nybörjarklassen. Hon kändes helt ok och var sugen på att få göra något efter all väntan. Vi började fint även om jag skulle önska att hon klev fram ett steg vid min sida och inte låg aningens bakom. När vi kom till tysken som skulle genomföras springandes blev det lite trubbel men till slut fick vi ordning på det. Lite nos här och där och några sträckta koppel gjorde att vi hamnade på 93 poäng (100 är max). Men jösses vad nöjd jag blev. Vi ska nog få till en titel på den här lilla frökenhunden också:). Återigen är jag så stolt över mina fina arbetsglada hundar.

Inga kommentarer: