15 september 2013

Premiär i klass 3

Idag arrangerade Söderköpings BK en klass 3-tävling med en agilityklass och två hoppklasser. Winna stod på startlinjen för första gången i trean. Det kändes kul. Agilityklassen som dagen startade med var ganska klurig men det är precis så jag vill ha det. Det blev dock lite för svårt för lilla fröken så vi diskade oss. Hon gjorde ändå det mesta rätt. Elvira gjorde absolut inget snyggt lopp men var felfri fram till tredje sista hindret som var gungan. Jag hade lite för bråttom så hon hoppade av för tidigt och det blev fem fel.

Den första hoppklassen var klart lättare än agilityklassen. Inga större svårigheter att ta sig igenom. Winna fixade banan utan hinderfel men var inte jättealert utan drog på sig lite tidsfel. Men jag kände mig nöjd. Elvira gjorde ett jättefint lopp, nollade och hamnade på fjärde plats vilket räckte till en SM-pinne. Jätteglad matte och jätteglad hund!

Sista hoppklassen var ännu lättare (vilket inte precis är gynnsamt för mina inte alltför snabba hundar). Tyvärr lyckades jag skicka Winna aningens dåligt tajmat på en tunnel så hon sprang ett varv runt den, sötnosen. Det blev både en femma och förstås tidsfel. Sånt har man inte råd med i trean. Elvira gjorde återigen ett jättefint lopp men det räckte inte riktigt ända fram till SM-pinne. Femma kom vi i det loppet.

Summa kardemumma för den här dagen är att jag är väldigt nöjd med mina tjejer. Arrangörsmässigt har det gått bra förutom en teknisk blunder som gjorde att resultaten inte gick att skicka upp på nätet direkt. Men huvudsaken var ju att allt fungerade på plats för de tävlande. Övriga nyfikna fick vänta till kvällen. Alla resultat är nu på plats både i SBK-tävling och för Östgötamästerskapen skickade till webmaster. Jag är alldeles jättetrött efter de här två dagarna så nu ska jag bara ut på en kvällsrastning med hundarna och sedan blir det sängen.

Inga kommentarer: