19 maj 2013

Rally Fortsättningsklass

Trots min tidigare tvekan åkte jag och Winna till Valdemarsvik för att göra vår premiärstart i fortsättningsklassen i rallylydnad. Jag hade ringt och kollat om man verkligen var tvungen att vara där till åtta, men det behövde vi inte så då blev det genast lite intressantare. Det visade sig vara en ganska tråkig bana med få men upprepade moment. T ex var vårt skräckmoment sitt-stå-gå runt med två gånger! Men, men jag kunde ju glädja mig åt att det inte var något sidosteg med i alla fall. Dessutom såg jag direkt en fälla där man skulle springa väldigt nära ett hinder. Hm, här skulle nog agilityhunden i Winna vakna. Åttans frestelse har vi bara testat en enda gång och det var på vår hemmatävling där vi fick prova den efter tävlingen. Även den kunde kanske bli en svårighet för min nosiga lilla flicka.

Vi började fint med hopp över hinder, sitt-helt om-höger och sedan kom första sitt-stå-gå runt. Den satt klockrent. Jippi! Vi jobbade vidare och det kändes lite svajigt men inga större missar. Lite nos blev det visst i åttan, förresten. Sedan kom den andra sitt-stå-gå runt och då var det kört. Här skulle inte ställas minsann. Fick ju inget godis förra gången:). Shit, -10 p. Vidare mot springandet och visst tusan skuttade den lilla skrutthunden mot hindret. Tack och lov hoppade hon det inte men vi hamnade liksom ur position kan man säga. Nåja, vi rätade upp oss och avslutade fint.

Kände mig väldigt osäker på hur det hade gått. Skulle vi få ihop tillräckligt med poäng för att bli kvalificerade? Tveksamt. Det var ju faktiskt några grova missar. Men vid prisutdelningen visade det sig att vi hade fått ihop hela 84p och det räckte till en femteplats. Snacka om lycklig. Vi gjorde det igen! Känner mig nu lite sugen på att anmäla till ytterligare någon rallytävling...

Inga kommentarer: