1 maj 2013

Rallylydnad Eskilstuna - Uppflyttad

När jag var liten och det var första maj gick vi alltid till Folkets Park och tittade på demonstrationståget (där mormor gick med fana) och på motorcyklar och raggarbilar. Det känns länge sedan nu. Idag, den första maj, åkte jag tillsammans med L till Eskilstuna för att tävla dubbla klasser i rallylydnad.

Förhoppningen för dagen var förstås att få ett tredje kvalificerat resultat för att får vår titel och kunna flytta upp i fortsättningsklassen. Båda banorna var helt ok (det är nr 2 som syns på bild). Inga konstigheter. Det enda som jag kände var lite jobbigt var att sitt-stå var med i båda två.

Inför första starten hade jag bestämt att jag inte skulle trötta ut Winna i förväg utan jag tog ut henne när det var två hundar kvar. Vi körde igång med lite övningar och kontakt och sedan blev det vår tur att starta hux flux. Hunden som skulle starta före mig dök inte upp. Jaha, det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt men det var bara att gå in och köra. Det började med ett nosigt slalom och sedan kom vi till sitt-stå som förstås inte funkade. Härlig början... Men sedan jobbade vi upp oss och trots lite missar kände jag att vi nog borde ha klarat oss i alla fall. Det gjorde vi, men vi fick bara 77 poäng så det kändes väl lite sisådär.

Andra starten var jag bättre förberedd inför. Winna gick så fint så utanför banan men så fort vi kom in åkte nosen ner i backen. Jag jobbade så hårt med kontakten att jag mer eller mindre missade sidosteget vi skulle ta. Sedan kändes det bättre igen och när vi kom till sitt-stå så, hör och häpna, funkade det. Jubel och fanfar!!! Vet inte om jag var så lycklig över det att jag glömde jobba med henne på skylten efteråt för det var bara en högersväng som hon lyckades sväva ut i så hon rundade skylten. Tusan. Sedan gick det bra igen. Tyvärr visade det sig att jag återigen hade glömt samla fötterna i en gå-runt-situation. Det måste vara något fel i mitt huvud :). I alla fall fick vi ihop lite flera poäng här, 82 p, men framförallt var känslan mycket bättre.

Två kvalificerade resultat innebär i vilket fall att vi numera har en titel. Får jag presentera RLDN Undimoon Vilda Winna! Vi kan också välja att starta i fortsättningsklass nästa tävling, den 19 maj i Valdemarsvik om vi vill. Och det vill vi nog. Ska bara träna lite först... Elvira tyckte inte det här var någon höjdardag. Förväntan var hög eftersom det uppenbarligen var tävling vi skulle på. Men den här gången fick hon bara hejja på. Inte lika kul som att tävla. Men i helgen är det hennes tur igen.

2 kommentarer:

Carina sa...

Grattis så kul!! Vi får väl tävla i vinter i askalla ridhus :(

Ann sa...

Grattis!!