1 mars 2013

Konsten att sälja

Det där med sälj är svårt. Det vet jag definitivt. Och det är heller inget jag gillar. En del går säljkurser för att lära sig sälja (det har jag också gjort) men tar bara till sig en del av det som sägs. Det måste nog ha gällt för en kille vi träffade på lunchen idag.

Jag och min kollega, som är slavar under socker, tänkte att det kanske kunde vara bra att komma igång med lite träning. Eftersom ingen av oss är så sugen på att offra "fritiden" så kollade vi upp vad ett gym i närheten hade för lunchpass att erbjuda. Där stod en kille som verkligen gick igång på att försöka sälja årskort, 2-årskort alternativt 3-årskort till oss. Han glömde dock lyssna på vad vi ville ha. Eller han struntade i det helt enkelt. Det var som ett mantra han bara malde på och malde på. Det slutade med att vi gick därifrån helt övertygade om att vi inte ville träna där. Misslyckad säljare, helt klart. Som säljare måste man ju lyssna på kunden!!! Så lätt att glömma i ivern att sälja. Ska tänka på det när jag själv är i säljrollen...

Inga kommentarer: