24 oktober 2012

Det ringde på dörrklockan

Onsdag, ledig dag och sovmorgon. Så brukar det se ut. Tyvärr inte idag. Straxt efter åtta ringde det på dörren. Lite lagom förvirrad och nyvaken tog jag på mig något, letade reda på en nyckel (för det satt tyvärr ingen i dörren) och öppnade dörren till hundarnas hysteriska skällande. De undrade naturligtvis också vad det är för stollar som kom och väckde oss. Det visade sig vara några karlar som skulle byta vattenmätaren.

- Eh, jaha, just det, det fick vi något brev om för flera månader sedan.
- Ja, vi har varit här och ringt på ett antal gånger, sa dom lite surt.
- Ja, normalt sett jobbar ju vi på dagtid så det kanske skulle vara enklare om man bestämde en dag, svarade jag.


Jag tycker det är ett lite konstigt arbetssätt att åka runt och ringa på för att se om folk är hemma så de kan byta mätarna. Jag menar, väldigt många jobbar ju dagtid och då lär de väl aldrig få någon mätare utbytt. Och hur mycket arbetstid går det åt att bara åka runt för att se ifall någon är hemma? Well, well, mätaren är utbytt och vi behöver inte fundera mera på det.

När jag nu ändå var uppe kunde jag lika gärna åka till skogen också. Det är ju faktiskt mycket skönare att gå morgonpromenad där än en vanlig koppelpromenad. Det var vi helt överens om, jag och hundarna.

Inga kommentarer: