21 maj 2012

Annica Aller-kurs

Det är så kul när vi bjuder hit instruktörer så man själv får gå kurs och få tips och råd hur man ska jobba vidare med sin träning. Idag var Annica Aller här. Jag vet inte hur många gånger jag har kursat för henne men det är lika roligt varje gång. Hon är superbra på att ge individuella tips och råd till varje deltagare. Det är bara det att man ska komma ihåg att använda sig av de råden när man tränar själv också.

Annicas viktigaste råd till mig är att jag inte ska vända ryggen mot Elvira utan vända upp mig mera mot henne när jag ger henne vägen. Då ser och förstår hon mycket bättre. (Tror visst det var något hon nämnde även förra gången...) Dessutom ska jag använda rösten mera och verkligen trycka på henne. Annica säger också att jag måste plocka bort en massa hjälper, utmana henne mera och att jag inte ska använda hennes namn så mycket. Hon behöver inte det för hon är där jag är och förstår vad jag vill utan namnet. Det ska jag bara använda när jag verkligen vill korta upp henne eller behöver markera tydligt vart hon ska. Jättekul har dagen varit och jätteduktigt har Elvira varit.



Winna har också fått prova på övningarna både med mig och med Pia. Det är riktigt lurigt när man byter hund efter att ha kört övningen flera gånger med en annan. Winna är så grymt känslig för hur man rör sig och behöver såklart mycket mera hjälp än Elvira. Hon var också jätteduktig, men staket är något hon behöver träna lite mera på.

Inga kommentarer: