9 april 2012

Chicken race Katrineholm

Hämtade upp ett par hundvänner och åkte till Katrineholm för årets Chicken race. Fyra lopp att köra. Började med tunnelracet, en bana som bara består av tunnlar. Det är alltid lika svårt för mig och Elvira eftersom tunnelsuget inte är något vidare och hon är väldigt klistrig. Så även idag och det blev en solklar disk. Vi har ju faktiskt sex tunnlar plus platten på klubben så det kanske är dags att köra egna tunnelrace på träning.



Andra loppet var en agilityklass. En lite klurig men väldigt trevlig bana. Om man som förare bara sprang rätt hade hunden en tydlig linje. Tyvärr var Elvira i hindret före slalom vilket medförde att jag tittade till på om hon rev vilket ledde till att jag trängde henne i slalom...förbaskade ufomatte! När vi sedan kom till gungan sprang hon förbi den och det höll på att bli spark med liten hund. Jag fattade ingenting för hon brukar inte springa förbi gungan. Resten av loppet gick bra förutom att jag vimsade omkring på upploppet. Stackars Elvira, shame about the handler! När jag senare tittade på filmen såg jag att hon fick solen i ögonen och förmodligen inte såg gungan. Hon var inte den enda hunden som råkade ut för det.



Tredje loppet, påskäggshoppet, var en lätt hoppbana utan slalom. Här gjorde hon en riktigt fint lopp även om jag hade önskat att hon var mindre klistrig. Jag kunde inte handla som jag hade planerat på grund av det men det gick bra ändå.



Sista loppet, en ganska lätt hoppbana, gick skapligt. Jag hade i och för sig diskat mig om det inte hade varit valfri tunnelingång på en tunnel då hon sprang bakom ryggen på mig istället för att ta ingången som jag hade planerat. Sedan river hon i slutet av loppet så det blir en femma.



Slutsatsen av den här dagen är att jag inte har något vidare självförtroende just nu. Vi har svårt att få till några riktigt bra lopp. Jag vimsar och springer fel. Elvira är klistrig. Vi behöver träna, träna och åter träna på massor av saker. En av dem är att vi ska träna på mediumhöjd och inte på smallhöjd. Jag har varit lat med höjning av hinder eftersom nästan alla mina träningskompisar har smallhundar. Men nu blir det som sagt ändring på det.

2 kommentarer:

Ann sa...

Vi hade ialf tur med både väder och sällskap...;)

Maria sa...

Det hade vi verkligen! Tack för en fin dag.