21 augusti 2011

Hotell Belvedere, Vrsar, Kroatien

Nu är jag hemma igen efter en härlig vecka i Kroatien tillsammans med sambo, dotter, mor, styvfar, bror, svägerska och två brorsbarn. Här kommer en kort resumé dag för dag.

Dag 1
På plats i Vrsar på förmiddagen. Rummen var inte klara så vi fick vänta en stund. Lite segt eftersom alla var trötta efter att ha gått upp före fyra på morgonen. Dock blev vi nöjda när vi väl fick rummen för de var väldigt fräscha och fina. Badade i havet nedanför hotellet. Det är ingen sandstrand utan de har liksom gjutit stenstränder och man får bada från stegar och det blir djupt direkt.

Det finns en strand också. Ingen sandstrand men av stenar och där kan även småbarnen bada. Man vill gärna ha badskor på sig när man badar här för att inte trampa på sjöborrar och för att det är skönare att gå med på stenarna.

På kvällen åt vi fisktallrik. Ingen wow-känsla. Ganska smaklös. Gillade inte bläckfisk eller musslor även om musslorna var det som smakade mest.

Dag 2
Den här dagen var lite molnig men det gjorde ingenting alls för det var ändå varmt och skönt. Låg mest på stranden men badade även i poolen med dottern och brorsbarnen. De gillar verkligen att bada där.

På kvällen fotade vi båtar i hamnen. Det fanns massor. Både stora fina och små fula. Mysigt att titta på.

Dag 3
Hyrde bil för att åka till Pula och titta på vart min styvfar växte upp. Åkte lite fel på ditvägen så vi hamnade i Rovinj först. Gjorde inget för vi hade planerat att ta den vägen hem, men nu blev det alltså tvärtom. Hade en mysig dag. Tyvärr kunde inte mamma följa med för hon mådde dåligt.

På hemvägen stannade vi till vid Limski kanal. Där var fint och vi var sugna på att åka båt där någon dag men det hanns inte med.

Dag 4
Solade och badade hela dagen. Middagen på kvällen blev hur strulig som helst. Den första restaurangen vi valde hade inte plats för oss ute och inomhus ville vi inte sitta. Gick till ett annat ställe som också var helt fullt. Tredje stället hade plats men sedan visade det sig att ena kocken var sjuk och det var väldigt lite personal. Brorsan blev yrslig och var tvungen att gå hem. Vi väntade och väntade på maten men den kom inte. Det slutade med att vi betalade för drickan och gick därifrån. Barnen blev lovade pannkakor som vi hade spanat in på ett ställe men när vi kom dit var det stängt. Turligt nog fanns det pannkakor på hotellrestaurangen så barnen blev nöjda och glada och vi med när vi äntligen fick lite mat. Skulle sedan gå och lägga oss lite skapligt för vi skulle upp tidigt nästa morgon men då drog det igång ett fyrverkeri. Konstig kväll helt klart.

Dag 5
Utflykt till Venedig. Tidig morgon. 2 timmar och 45 minuter med båt för att ta oss till dit. Den här dagen var extremt varm. Att gå runt och upptäcka staden till fots kändes inte jättelockande så vi valde istället att åka taxibåt för att hinna se så mycket som möjligt. Jag är väldigt nöjd med det valet.

Vi hann strosa runt lite i gränderna också och insupa miljön. Mysigt. Gondolerna var jättefina. Hade varit roligt med en sådan tur också. Som ni säkert vet finns det ganska mycket duvor i Venedig. En passade på att bajsa i mitt hår. Not nice, men de andra tyckte det var väldigt roligt:).

Vi kom hem ganska sent, duschade och gick ut och åt. Vi var trötta så vi gick hemåt ganska snart. Mötte brorsan och hans tjej som berättade att de hade fått ett sms om att någon hade dött på Braviken under natten. Fick nästan en hjärtattack eftersom sonen hade jobbat då. Ringde hem och fick tag i honom direkt tack och lov. Vilken lättnad. Snacka om att man snabbt kan kastas från att vara nöjd och glad till att vara livrädd och ha ont i magen av ångest. Jag var så lycklig över att sonen mådde bra men tänkte på den familj som inte hade samma tur.

Dag 6
Sol och bad igen. Lungt och skönt. Stannade länge på stranden. Vi gillar kvällsluften och ville njuta så mycket det bara gick. Fick sms om att det regnade där hemma och då kändes det genast ännu bättre. Älskar ljumma sommarkvällar. Önskar det vore fler sådana här hemma.

Dag 7
Sista dagen. Solade och badade så mycket vi kunde, både i havet och i poolen.

Veckan gick så himla fort. Det kändes extra mycket så eftersom vi hade två utflyktsdagar. Jag är inte riktigt mättad på värmen ännu. Längtar visserligen hem till sonen och hundarna men hade gärna stannat några dagar till. Passade på att dricka en smarrig drink på kvällen.

Kan jag då rekommendera Kroatien som resmål? Ja, definitivt. Skönt klimat. Rent och fint. Billig mat. Trevligt, även om kroaterna känns lite stressade. Vrsar är jättefint men kanske inte stället man väljer om man vill leva uteliv. Passar bättre för lugnt familjeliv. Det är också ganska litet så en vecka är lagom. Man kan dock lätt göra flera trevliga utflykter om man vill se lite mera. Vi är supernöjda.