30 april 2011

Maskäckel

I skogen idag tittade jag ut över blåbärsrisen och konstaterade att det var alldeles fullt av kart. Möjlighet till stor mängd blåbär längre fram alltså. Men till vilken glädje? Den otäcka dvärgbandmasken som nu faktiskt finns i vårt land, alldeles i vår närhet, här, nu, gör att man inte längre kan njuta av bär och svamp. Man kan bli sjuk. Dödligt sjuk. Visst är det läskigt!

Jag önskar det inte vore så. Jag önskar att folk tänkte sig för innan de tog in hundar från utlandet, innan de köpte en insmugglad söt liten vovve. Det finns en enorm mängd hundar här i Sverige att ta hand om. Varför inte göra det? Varför ta en från ett annat land och riskera att få in smittor som vi inte har här? Personligen förstår jag inte.

Jag har funderat lite över våra jordgubbar också. Det finns inte mycket ätbart som jag älskar lika mycket som dem. Är det slut med självplockning nu? Ska all odling ske i växthus? Usch, vad tråkigt det blir:(.

Passade på att plantera lite blommor när jag nu för en gång skull är hemma en hel dag. Det kan ju vara roligt att ha lite fint såhär till Valborg. Får också passa på att önska er alla ett härligt Valborgsmässofirande! Här hemma blir det bara vuxna. Dottern är på Liseberg och sonen på någon fest i Norrköping. Vännernas barn är också stora och firar på egen hand.

Inga kommentarer: