13 oktober 2009

Hundattack

Så har det hänt igen. Var på promenad med Elvira, tack och lov bara Elvira, när en stor lös hund som fullständigt skiter i sin ägare i hög fart kommer rakt emot oss. Upp med Elvira i luften för jag tänker då inte chansa på att allt ska gå bra. Ett staket skiljer oss åt så jag har några extra sekunder på mig innan hunden springer runt staketet och hoppar upp på mig för att nå Elvira. Jag håller henne över staketet för att hunden inte ska få tag i henne. Men den hoppar och hoppar mot mig, mot min rygg och från den ena sidan till den andra.

Varför kan inte ägaren skynda sig på och ta hand om sin hund? Det hjälper ju inte att stå en bit ifrån och ropa fy. Till slut, kommer tjejen fram och får tag i hunden. Jag hatar, hatar folk som inte kan ha sina hundar kopplade om de inte har kontroll på dem. Jag vet att det är starka ord för jag vet också att mina hundar kanske inte heller har 100%-ig lydnad, men just nu är jag så fruktansvärt arg.

Jag är i alla fall glad att jag bara hade en hund med mig och jag är glad att det var jag, och inte något av mina barn som var ute med henne. Jag är också glad att det bara var mina hörlurar till telefonen som gick sönder och jackan som blev smutsig för det hade varit mycket värre om Elvira hade varit trasig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att använda sig av en sådan

http://2win.se/product_info.php?cPath=40_42_110&products_id=1269

är inte helt främmande då det sker i nödvärn. Kravet är att våldet ska stå i proportion till hotet.
Man får använda våld att avvärja ett angrepp.

Men visst, det kanske är att ta i och gå och släpa på ett sådant. Men det är väl inte första gången du råkar ut för det...
(Ett alternativ är ju att byta hund till en modell större haha)
/ZingomangE

Maria sa...

Jadu, det kanske vore något, men det verkar lite jobbigt att bära omkring på varje promenad;). Men vad gör man inte för att känna sig trygg...