6 juli 2009

Sammanfattning av helgen

Jaha, nu är hela tävlingshelgen som jag längtade så mycket efter över:(. Vad roligt det har varit. Hundarna har varit duktiga och banorna roliga, fast ganska svåra. Vädret har varit toppen. Väldigt varmt i lördags och helt perfekt i söndags. Det är så mycket roligare att tävla när det är fint väder än när det är som idag, då regnet bara öser ner.

Söndagens resultat var väl inte lika mycket att skryta med som lördagens, men Stella gjorde två toppenlopp förutom att hon sprang förbi platta tunneln i båda loppen. I första loppet kan jag förstå varför för hon kom i hög fart, jag hade glömt att korta upp henne, och då kunde hon helt enkelt inte styra in i tunneln. Klantigt av mig alltså. Sedan tog hon en annan tunnel på vägen tillbaka = disk. I andra loppet däremot har jag ingen aning om varför hon inte tog den. Där kändes det extra snöpligt eftersom vi klarade alla svårigheter och det var ganska få hundar som hade gått nolla. För oss blev det 5 fel och en 17:e plats (agilityklassen).

Elvira fick ju göra sin officiella agilitypremiär i helgen och hennes resultat är väl inte så mycket att skryta över, men att uppnå resultat var heller inte avsikten. Jag vet ju att det är alldeles för tidigt att tävla ännu, men när vi nu var där fick hon i alla fall chansen att träna i tävlingsmiljö. Hon har varit duktig men är just nu inne i en period där hon hoppar väldigt mycket på mig. Måste träna mycket mer på att få henne framåt och ifrån mig, men det kommer. Stella var likadan tidigare och nu hoppar hon i princip aldrig på mig under ett lopp. Lillskruttan har i alla fall kämpat på och det sista loppet, en hoppbana, gjorde hon faktiskt riktigt bra. Det var en ganska flytig bana med mycket tunnlar och vänsterhandling. Det passade oss bra.

Nu ska vi fortsätta träna och vi längtar redan till när tävlingarna drar igång i augusti igen!

Måste förresten tycka lite synd om sambon som började semestern idag. Regn, regn och åter regn:(.

Inga kommentarer: