22 maj 2009

Tävling i Örebro


Örebro arrangerade en tvådagarstävling (torsdag och fredag) och jag hade bara anmält mig till en av dagarna. Tyvärr valde jag fel, suck. Igår var det uppehåll hela dagen och solen sken mestadels. Idag har det regnat, regnat och regnat. Däremellan har det varit lite sol och faktiskt en även en del uppehåll. Vi började med hopploppet och då hade vi turen med oss = uppehållsväder. Stella gick toppenbra och vi klarade av de olika svårigheterna, bl a en riktigt lurig slalomingång. Tyvärr blev det en snurr vid en tunnelingång, alltså en vägran. Fem fel och en tolfteplacering av 60 starter. Enligt pm:et skulle det vara drygt 80 starter så det var uppenbarligen många som inte gillade vädret. Förmodligen en del uppflyttningar också kanske:).

Efter lååång väntan var det dags för den sista klassen på agilitybanan, klass 1 large. 89 starter enligt pm:et blev till slut 58 st. Fördelen med det var att det gick mycket snabbare än planerat. Vädret var bra ända fram till ungefär två hundar innan vi skulle starta (vi hade startnummer 87). Då öppnade himlen sig! Stella rystade på sig och tittade undrande på mig. - Ska vi verkligen starta nu? Hon var hur obekväm som helst, rystade på sig hela vägen genom slalom, som gick enormt sakta, rystade till och med på sig på gungan:). Platta tunneln var heller ingen lek att ta sig igenom. Den var inte ordentligt fixad sedan hunden innan utan låg en aning snurrad och var dessutom blöt, lerig och jätteäckling. Hon jobbade sig ändå igenom den och alla andra hinder, dock med dålig fart. Fick en vägran på en tunnel så det blev 5 hinderfel även här. Tyvärr också en del tidsfel. Det räckte inte längre än till en 25e plats. Placeringen spelade absolut ingen roll. Jag tyckte hon var duktig och jobbade på trots att hon inte tyckte om regnet och leran. Jag är mycket nöjd med vår insats.

Theo fick stanna hemma idag. Ville inte riskera att han skulle sitta och frysa och spänna sig en hel dag. Han hatar dessutom regn så det kändes som ett helt rätt val. Elvira var med och skötte sig bra förutom att hon var lite gnällig när hon fick vara i buren. Det blev en lång dag så hon var jättetrött när vi äntligen skulle åka hem. I bilen sov hon i mitt knä hela vägen. Hon hängde som en döing på armen och rörde inte en fena även om jag rörde på mig. Lilla söta raringen:).

Det var inga rena hundar jag kom hem med. Även kläder och täcken var blöta och smutsiga. Jag är verkligen glad att jag badade och klippte Elvira igår;).

1 kommentar:

Sofia sa...

NU är det uppdaterat... ler.