1 augusti 2022

Farmor

Medan jag har varit iväg och roat mig har farmor varit inlagd på sjukhuset. Hon har ramlat ett flertal gånger och är förvirrad. Turligt nog har hon inte brutit något utan är mest blåslagen. Idag var jag och hälsade på henne och jag har även pratat med vård- och omsorgskontoret samt med de som sköter hemgång och vårdplanering på sjukhuset. Har fått veta att hon ska skrivas ut imorgon och nu hoppas jag verkligen att vi kan få henne till någon form av korttidsboende och därefter till ett ordinarie boende. Jag ska vara med vid vårdplaneringen och se om det finns någon möjlighet att kunna påverka. Personalen på sjukhuset och hemtjänsten är i alla fall helt överens med oss om att det inte är hållbart att hon ska ha det som hon har det i hemmet just nu. Hon riskerar att ramla omkull flera gånger, hon är dement och varierar mellan klarhet och förvirring och det känns högst tveksamt att hon har koll på att hon ska trycka på larmet (om hon nu har det på sig) ifall det händer något. Problemet är väl att hon själv säkert kommer säga att hon vill hem och då har vi andra inte mycket att säga till om hur dement hon än och hur mycket vi alla vill hennes bästa.

Inga kommentarer: