28 september 2021

Lilla hjärtat

När jag nu ändå håller på och är arg och ledsen måste jag skriva om Esmeralda. Jag har nyss läst boken om hennes öde. Det är så fruktansvärt att något sådant kan hända här i Sverige på 2020-talet.

Hur kunde det tas beslut om att låta de biologiska föräldrarna få vårdnaden utifrån de förutsättningar som var? Hur kunde socialtjänsten göra ingenting åt de orosanmälningar som gjordes? Hur kunde de biologiska föräldrarna få styra Socialtjänstens agerande under tiden för återförandet? Hur kunde en liten flicka få utsättas för så mycket lidande? Det är så sjukt, så sorgligt och så osannolikt. Det finns inga ord! Jag önskar att det inte vore verklighet. Jag hoppas de lagändringar som gjorts efter Lilla hjärtats död är tillräckliga för att något så fruktansvärt aldrig ska kunna hända igen. Läs boken!

Inga kommentarer: