11 augusti 2013

Stockholm Södra

Ännu en tidig tävlingsmorgon och färden gick alltså till Stockholm Södra BK i Farsta. SMHI hade förutspått ganska dåligt väder framåt dagen men som tur var hade de fel. Vi hade fint väder hela tiden. En annan bra sak var att det var en sådan där lagom liten tävling. I medium var det bara drygt 30 startande.

Första loppet, ett hopplopp, verkade inte alltför svårt vid banvandringen. Visst fanns det en del klurigheter men det kändes bra. Det visade sig dock vara svårare än det såg ut. Bara fyra hundar nollade och Elvira och jag diskade oss på tre vägringar. Det vet jag inte när det hände senast. Men det blev fel ingång i slalom (tänk om hon kunde titta på hindren istället för på mig...), sedan blev det fel när jag höll på att skicka henne till fel tunnelingång vilket resulterade i att jag blev sen i nästa byte och var tvungen att försöka mig på ett bakombyte. Det blev en snurr innan hon hoppade = vägran. Sedan skippade hon en tunnel och då var disken ett faktum. Loppet är ju inte jätteroligt att visa upp men här kommer det för det är det enda jag har från idag.



Agilityloppet hade två passager som kändes svåra. En där hundarna skulle ta en tunnel under balansen för att sedan fortsätta självständigt mot slalom. Som förare blev man ohjälpligt sen för man var tvungen att skutta runt balansuppfarten. Den svårigheten klarade vi inte utan Elvira hoppade upp på balansen istället. När jag väl fick henne in i tunneln gick resten av loppet fint och den andra svårigheten (svår att förklara) löste vi utan några större problem. Bara tre nollor i det här loppet.

Vi avslutade med ett hopplopp till och den banan var klart lättare och fartigare. Vi nollade men tiden räckte bara till en åttondeplats så någon SM-pinne fick vi inte. Dock var vår tid inte alltför dålig i förhållande till de som kom före. Vinnaren hade 33.16 och vi hade 34.70 och vi var fem hundar på 34-sekunden. P filmade loppet men med hennes telefon så vi får se om jag kan få över den hit framöver. Skönt att avsluta bra, även om jag gjorde ett riktigt klantbyte och höll på att få hoppa ett hinder själv :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att ni slapp tävla i ösregn :) /Lotta